Ouders nemen een kijkje in de klas

Op Social Media deed ik na aanleiding van het boek ‘Succes! met ouders‘ een oproep aan leerkrachten, die werken met ouderroutines. Nancy reageerde hierop en wilt ons graag wat vertellen over ouders, die een kijkje in de klas nemen.

Kun je in het kort iets vertellen over de school waar je werkt?
“Ik werk op een katholieke binnenstad basisschool in een achterstandswijk. Het grotendeel van de leerlingen zijn in Nederland geboren maar veel ouders hebben een andere nationaliteit.”

Hoe worden de ouders uitgenodigd om een kijkje in de klas te nemen?
“Op onze school hebben we een ouderkamer. Dit is een ruimte waar ouders bij elkaar gebracht worden. Ze krijgen daar informatie, hulp, workshops en cursussen aangeboden. Natuurlijk is het ook om elkaar te ontmoeten. Tijdens de ouderkamer worden deze dingen ook besproken. Overigens krijgen de leerlingen briefjes mee en wordt het nogmaals vermeld in de maandbrief waar alle informatie over die maand in staat. Natuurlijk worden ouders ook bij de deur, wanneer ze de kinderen komen brengen, uitgenodigd.”

Doen alle klassen hier aan mee?
“De ‘gast in de klas’ week wordt schoolbreed gehouden,  dus van de peuters tot en met groep 8.”

Wat is bij jullie eigenlijk het doel van de kijkles?
“Wij hebben de week ‘gast in de klas’. In deze week mogen ouders één les komen bekijken. Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de activiteiten waar ouders belangstelling voor hebben. Zo plannen we in deze week een kijk-les rekenen, taal, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Zo willen wij onze methodes laten zien, maar ook de drempel verlagen. Wij willen onze manier van werken laten zien en de ouders van het ‘familie’sfeertje dat in de groep heerst laten proeven. Ook willen wij de betrokkenheid van ouders hiermee vergroten. Hierdoor verlagen wij de drempel voor de ouders.”

Ook leuk! Kennismakingsgesprekken met ouders.

Welke rol hebben de ouders tijdens een kijkles?
“De ouders gaan samen met het kind de les volgen. Als de leerling normaal gesproken verlengde instructie krijgt, zal moeder en leerling dit ook krijgen. Hierdoor laten wij precies zien wat wij de leerlingen bieden.”

Wat zijn de ervaringen van ouders en leerkrachten?
“Vanuit de ouders horen wij vaak positieve reacties. Voor de leerkrachten is het niet anders dan anders. Ook al vergt het iets meer organisatie (welke lessen zijn geschikt voor een kijk-les, wanneer kunnen ouders het beste langs komen). Doordat wij in onze lessen vaker collegiale consultaties hebben en wel eens gefilmd worden, is het niet spannender.”

In hoeverre vergroot het de betrokkenheid van ouders?
“Vaak zien wij wel dat de zelfde ouders naar deze lessen komen. De meeste ouders komen niet door de taalbarrière of omdat ze geen tijd hebben ivm andere bezigheden. Maar we merken hierdoor wel, dat ouders meer betrokken zijn bij de ontwikkeling van de leerling.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *