Een dag uit het leven… van een leerkracht uit Curaçao

Elianne is leerkracht van de dr. Albert Schweitzerschool in Curaçao. Afgelopen zomer is ze verhuist naar Willemstad om daar op een basisschool les te geven. Haar belevenissen schrijft ze in haar blog. Speciaal voor ons beschreef ze een dag uit haar leven.

Woensdagochtend 7.10 uur
“De jongens en meisjes staan elk in een aparte rij. De kinderen komen één voor één naar binnen en gaan op hun plek zitten. We beginnen deze ochtend met niveaulezen. De kinderen zijn in groepjes van 3 of 4 ingedeeld en gaan met een ouder buiten of in de klas lezen.”

7.45 de bel gaat
“Alle kinderen komen weer in de klas en we beginnen met gebed en een verhaal uit de Bijbel. Na het verhaal praten we nog over het verhaal verder.”

8.00 uur; tijd om te gaan rekenen
“Het is vandaag een instructieles en we gaan aan de slag met kilo’s en grammen. We schatten hoeveel een pak suiker weegt en gaan het ook echt wegen met een keukenweegschaal. Na het opdrachtenboek pakken we het werkboek erbij en gaat de plusgroep gelijk aan de slag. De twee andere groepen doen mee met de uitleg van de opdrachten. Dan gaat de andere groep aan de slag en ga ik verder met de instructie aan de maatwerkgroep. Even voor 9 uur evalueren we de opdrachten uit het werkboek.”

Om 9.00 is het tijd om te gaan eten en drinken
“De kinderen pakken hun placemat en zetten daarop hun eten en drinken. Ik ga voorlezen uit Mees Kees en na tien minuten is het tijd om op te ruimen.”

Om 9.15 hebben alle kinderen het taalboek voor zich liggen en bespreken de we les.
“Eerst oefenen we om de namen uit een groepje in volgorde van het alfabet te zetten en dan kunnen de kinderen de opdracht uit het boek in hun schrift maken. Ondertussen schrijf ik het nieuwe woordpakket voor spelling alvast op het bord. Om 9.40 uur starten we met spelling. Deze les gaat het over woordjes waar je een ‘ch’ schrijft maar een ‘g’ hoort. We gaan zinnen maken met een aantal woorden. De kinderen schrijven hierna de woorden van het woordpakket over in hun fixeer schrift, het is de bedoeling dat ze het in de klas 1x schrijven onder elkaar en dit dan thuis nog 3x erachter schrijven. Dit is huiswerk voor vrijdag. De kinderen zijn hard aan het werk als de bel gaat, het is pauze.”

10.15 uur de kinderen staan weer in de rij om naar binnen te gaan
“Ze pakken hun boek en schrift voor Papiamentu en al snel komt de vakleerkracht. Ik heb ondertussen een gesprek met de schoolmaatschappelijk werkster. Als ik rond 10.45 uur weer binnenkom zijn de kinderen bezig met het lezen van een tekst.”

11.00 uur; de kinderen gaan verder werken in hun spelling werkboek
“De klassendienst haalt alle fixeer schriften op en ik kijk na of de woordjes goed zijn geschreven, zodat ze deze thuis juist inoefenen.”

Rond 11.15 uur is het tijd om te gaan tekenen
“Ik heb een gedicht meegenomen over fantasiedieren en lees het voor. Daarna fantaseren we met elkaar over fantasiedieren en leg ik de opdracht uit; met kleurpotloden je eigen fantasiedier tekenen. De klassendienst deelt de tekenschriften uit en de kinderen laten hun fantasie de vrije loop gaan.”

Om 11.50 is het tijd om alles op te ruimen
“5 minuten later zit iedereen weer op z’n plek en doen we nog galgje met de woorden uit het woordpakket van vandaag. We evalueren de dag en kijken welke kinderen er vandaag erg hun best hebben gedaan. We sluiten de dag af met gebed en om 12.10 gaat de bel.”

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *