10 dingen die ik had willen weten voordat ik leerkracht werd…

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het onderwijs echt geweldig! Heerlijk om kinderen nieuwe dingen te leren, om ze te zien genieten en om kinderen uit te dagen. Veel startende leerkrachten zullen het met mij eens zijn. Het beroep leerkracht leer je pas in de praktijk. Niet op de PABO en niet op je stages, maar pas als je een echte eigen klas hebt. Natuurlijk is de PABO een prima voorbereiding en kun je niet zonder deze ervaring voor de klas staan, MAAAAR… er zijn ook dingen die je niet leert op de PABO. Op Facebook vroeg ik “Ik had dit over het beroep leerkracht willen weten voordat ik naar de PABO ging….”. Ik heb een lijst gemaakt van alle antwoorden…

1. Administratieve zaken
Nicoline zei: “Time-management… àl die administratie, voorbereiden van lessen, werk nakijken. Wanneer doe je wat? En hoe hou je dan nog tijd over om weekend te vieren?”. Het vak leerkracht bestaat inderdaad niet alleen uit lessen voorbereiden en geven, maar ook een groot deel uit administratieve zaken. Denk aan het maken van verslagen en handelingsplannen. Dit kost best veel tijd.

2. Het is verslavend
Glenda zei: “Dat het zo verslavend is dat je niets anders meer wil..”. Hier ben ik het volkomen mee eens. Je moet echt voor jezelf grenzen stellen, anders ga je in de avonden en in het weekend door.

3. Hard werken voor je diploma
Kirsten zei: “Dat het zwoegen, zweten, ergeren en keihard werken om een diploma te halen later dubbel-en-dwars wordt terugbetaald door de openheid en onbevangenheid van jonge kinderen!”. Veel studenten ervaren de PABO niet als heel moeilijk, maar wel als hééél veel. Je moet veel opdrachten maken en je wordt op veel punten beoordeeld, dit kan zwaar zijn.

4. Je krijgt energie van de kinderen
Arthur zei: “Dat hard werken echt energie kan geven! Eén glimlach van een kind kan dat zomaar veroorzaken!”. Dit kan ik alleen maar beamen!

5. Een (vaste) baan vinden
Hanneke zei: “Dat het zo lastig is een vaste baan te vinden! Maar het langere invalwerk is echt super leuk, ondanks de hoeveelheid administratie!”. Dit valt inderdaad voor veel pas afgestudeerden erg tegen. Je wil graag aan de slag, maar er is helaas weinig werk in het onderwijs. Je wordt vaak ‘ontdekt’ door het invallen, dus schrijf je in als invaller bij een stichting of invalpool en blijf solliciteren! In mijn E-book ‘En opeens ben je juf’ schrijf ik er meer over.

6. Ouders
Natasja zei: “Dat je veel te maken krijgt met ouders!”. Dit is waar en ik vind dat ze je hier op de PABO beter op moeten voorbereiden. Al kun je dit bijna alleen maar oefenen in ‘echte’ gesprekken.

7. Complexe gezinssituaties
Nicolette zei: “Over complexe gezinssituaties en hoe je hier als leerkracht het beste mee om kunt gaan!”. Vaak wordt hier op de PABO wel aandacht aan besteed, maar dit is inderdaad summier. Ik heb er al eens eerder over geschreven en ik raad je dan ook aan om het boek ‘Kinderen uit nieuwe gezinnen’ te lezen.

8. Leren van en met elkaar
Rebekka zegt: “Dat kinderen niet alleen leren van jou als leerkracht. ….maar jij als leerkracht ook veel van hen leert en ontvangt. Ik geniet daar volop van!”. Dit is iets wat niet in de boeken staat, maar je pas ervaart als je met de kinderen echt werkt!

9. Kinderen iets leren
Margot zegt: “Je bent nooit echt ‘klaar’, iedere dag is anders en de dag vliegt voorbij. Maar “Juf, je helpt mij goed, ik snap het!” Is toch wel waarvoor ik de Pabo gedaan heb!”. Dit is ook mijn reden, dat ik leerkracht ben geworden. Kinderen dingen leren, niet alleen op cognitief gebied, maar ook in het algemeen!

10. Geen sleur te bekennen
Corrina zegt: “Dat je, ondanks alle vervelende administratieve handelingen, iedere dag weer verrast wordt terwijl je ‘werkt’! Geen sleur te bekennen! En zeg nou zelf… 8 uur per dag naar een beeldscherm staren? Nee, dank je! Ben een trotse, blije juf!”. Dit lijkt mij een prachtige afsluiting van de lijst!

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

4 gedachtes over “10 dingen die ik had willen weten voordat ik leerkracht werd…

  1. JP L zegt:

    Dat je, als je van de Pabo afkomt, in functie komt waarin je in principe tot je pensioen zit. Ik heb gemerkt dat er voor ambitieuze leerkrachten weinig uitdaging en beloning geboden wordt.

    Mogelijkheden mbt carrière zijn vaak op het gebied van management.

    Je kan veel bijleren en ontwikkelen. Dat is leuk en goed voor jezelf en de kinderen, maar verder is er geen verschil tussen een ambitieuze leerkracht en de kleuterjuf die voornamelijk werkt voor de hypotheek.

    Iets met knuppel en hoenderhok… Hopelijk reacties.

    • Eefje zegt:

      Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik vind het heerlijk om voor de klas te staan, maar ik wil (en kan) meer. Daar is geen ruimte voor. Jammer, want het betekent dat ik ooit het onderwijs ga verlaten. Wel met de gedachte dat ik dan iets kan betekenen voor nieuwe leerkrachten. Het gat tussen de Pabo en de realiteit opvullen, die kant wil ik op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *