“Juf, wanneer gaan we weer Engels doen?”

Engels vanaf groep 1, ik ben daar een groot voorstander van. Vooraan staat dat je beter kunt inspelen op de taalgevoelige leeftijd van leerlingen als ze jong zijn. Door het aanbieden van Engels te verspreiden over 8 jaar is de leeropbrengst vele mate groter en leuker! Daarnaast wordt het belang van Engels in een internationale samenleving ook steeds groter. Het is een mooie kans om je als school te profileren en je trekt ook gemakkelijker tweetalige kinderen aan.

De feiten op een rijtje
Toch biedt slechts 17% van de scholen in Nederland Engels aan in de onderbouw. Sinds 1986 is Engels al een verplicht vak in het basisonderwijs maar het startmoment waarop scholen deze internationale taal aanbieden is niet wettelijk vastgelegd. Uit onderzoek van SLO (2011) blijkt dat scholen daarin verschillende keuzes maken. De meeste scholen (66%) starten nog steeds met Engels in de bovenbouw, groep 7 of 8. De leerlingen moeten dan in vrij korte tijd Engels spreken en schrijven, informatie kunnen verweven uit Engelse bronnen en een uitgebreide vocabulaire opbouwen. Maar liefst 4 kerndoelen, best een hele klus. Bij het aanbieden van de kerndoelen geeft de minister ook aan dat basisscholen al eerder dan in groep 7 Engels mogen aanbieden. Daarmee hebben de scholen voldoende tijd om alle leerlingen de kerndoelen te laten halen. Bij de kerndoelen worden door SLO tussendoelen en leerlijnen geformuleerd voor groep 1 en 2, groep 3 en 4, groep 5 en 6 en voor groep 7/8, met voorbeelden en doorkijkjes naar de lespraktijk. Het aantal scholen dat vervroegd Engels aanbiedt is wel groeiende. Zo was het percentage scholen dat in 1996 vanaf groep 6 Engels aanbood slechts 8% terwijl dat anno 2011 al een derde betrof.

Het aanbod
Denk niet dat Engels vanaf groep 1 al betekent dat de kinderen enorme werkboeken moeten doorspitten, dat zou onverantwoord zijn. Nee, bij Engels geven aan de kleuters is het vooral de bedoeling om de kinderen speels kennis te laten maken met de taal. Wanneer de context duidelijk is, hoeven ze de woorden niet te kennen om het verhaal toch te begrijpen. Denk aan liedjes, dansjes, spelletjes, kleurplaten, (animatie)filmpjes en gedichtjes. Het is onvoorstelbaar als je ziet hoe snel ze woordjes oppakken. Zo zag ik laatst nog een filmpje van mijn achternichtje (2 jaar) die enigszins fonetisch maar toch vlekkeloos het liedje ‘Do Re Mi’ uit The Sound of Music meezong. Ik was flabbergasted.

Er zijn veel Engelse methodes die een gestructureerd en of thematisch lesaanbod hebben voor Engels, maar slechts een handjevol biedt ook de mogelijkheid om vanaf groep 1 aan de slag te gaan. Maar laat je daar niet door afschrikken. Leuk lesmateriaal is er genoeg te vinden op internet (zoals hier) en bij die hele jonge kinderen is een methode niet echt noodzakelijk.

Engelse musicals
Tip! Echt het vermelden waard zijn de Engelse musicals die goed te doen zijn met acht-, negen- en tienjarigen. Mijn eigen groep 6 heeft een aantal jaren mogen schitteren in de musicals ‘Tammy’ en ‘Goldilocks and the three bears’. Met ondersteuning van onze Engelse docent en drama docent werd er een prachtige voorstelling neergezet. De kinderen genoten volop, spraken en zongen in het Engels. Echt heel erg knap!

Musical tammy

Kinderen met een taalachterstand
Hoewel de taalgevoeligheid bij jonge kinderen ervoor zorgt dat ze gemakkelijk een tweede taal kunnen leren waren er altijd vraagtekens bij de ontwikkeling van de moedertaal. Tast de Engelse les aan kleuters het niveau van het Nederlands aan? Het antwoord is nee. Dat blijkt uit een onderzoek naar de effectiviteit van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) Engels op de basisschool en de invloed daarvan op de Nederlandse taalvaardigheid van leerlingen. Het project werd uitgevoerd door het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) en de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met het Europees Platform – internationaliseren in onderwijs.

Verwachtingen bijstellen
Wat ik wel gemerkt heb op mijn school is dat bij enkele leerlingen de Engelse les in de weg zit voor de ontwikkeling van de Nederlandse taal. Het gaat hier vooral om de leerlingen met taalproblemen, dyslexie en/of de leerlingen die Engels als moedertaal hebben. Zij hebben geen baat bij extra Engelse les, aangezien ze al genoeg moeite hebben met de Nederlandse les. Als leerkracht moet je daar natuurlijk altijd rekening mee houden en als het nodig is de verwachtingen bijstellen.

Auteur:

Rinke Huisman (1986) studeerde in 2008 af aan de Hogeschool Domstad te Utrecht. Met twee specialisaties op zak (innovaties en omgaan met verschillen) begon zij haar onderwijs avontuur bij de bijzondere Noordwijkse school in Noordwijk. Inmiddels is zij, na 5 bewogen jaren, een eigen bedrijf gestart. Met de insteek 'oog voor talent' te hebben ondersteunt en ontwikkelt zij verschillende onderwijsprojecten.

2 gedachtes over ““Juf, wanneer gaan we weer Engels doen?”

  1. Hanneke zegt:

    Ik geef nu 6 jaar engels aan groep 1-2. In het begin was ik sceptisch, maar ik kreeg er steeds meer lol in!
    Ik pas de Engelse les nu aan aan het thema wat ik in de groep draai. In de bibliotheek haal ik Engelse prentenboeken over het onderwerp. 1 keer in de week praat ik een uur engels, zingen wij engelse liedjes. Op YouTube vindt je heel veel!
    Voor de rest heb ik in een kast een plank met Engelse boeken en spelletjes. Als de kinderen tijdens de werkles van deze plank pakken, praat ik Engels met hen.
    De kinderen willen heel graag met het computerprogramma Teddy’s train spelen.
    Ik raad iedereen aan om gewoon het engels te introduceren. De kinderen zijn superenthousiast en pikken de taal heel snel op!

    • Linda Willemsen zegt:

      Wauw! Je bent dan al echt heel ver in het lesgeven in het Engels. Logisch ook dat de kinderen zo enthousiast worden, je gebruikt het echt als een tweede taal. Heel leuk om te horen en bedankt voor je ideeen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *