Kinderen in Finland krijgen geen huiswerk

Tijdens de PABO ben ik op reis geweest naar Denemarken en daar hebben we een aantal scholen bezocht. Erg leuk en interessant om te zien hoe de kinderen daar les krijgen. Wat ons echt opviel, is dat iedereen kei goed Engels sprak! Ook niet gek, als je bedenkt dat jonge kinderen al Engels krijgen.

Het onderwijs in Finland
Noord-Europa en dan met name Finland scoort ontzettend goed op onderwijs. Natuurlijk wil iedereen weten hoe dit komt en wat het geheim is. Je kunt het niet met zekerheid zeggen, maar onderstaande punten zijn wel opvallend:

– Er is veel interactie met de leerkracht.
– De hoeveelheid toetsen is minimaal.
– De kinderen krijgen (bijna) geen huiswerk.
– Er zijn meer pauzemomenten
– Er worden hoge eisen aan de leerkrachten gesteld.
– Er is veel respect voor leerkrachten, vergelijkbaar als met dokters en advocaten.

Toch best wel opvallend als je het vergelijkt met Nederland toch?

Nog meer opvallende punten
In een documentaire van Tegenlicht (begint vanaf 13 min.) wordt o.a. over het Finse onderwijs verteld. Enkele punten die naar voren komen:
– Alle leerkrachten hebben een universitaire opleiding. Een leerkracht op de kleuterschool heeft een iets kortere universitaire opleiding van 3 jaar.
– 63% van de kinderen rond uiteindelijk een universitaire opleiding af. In Nederland ligt dat percentage op 41%.
– Voordat je mag beginnen aan de lerarenopleiding moet je een toelatingsexamen, wat bestaat uit twee onderdelen, doen. Het eerste deel is een schriftelijke toets en het tweede deel is een praktijkopdracht waarbij getoetst wordt of je goed kunt samenwerken met anderen.
– De leerkrachten hebben onderwijspsychologie gestudeerd. Ze dragen niet alleen kennis over, maar begrijpen de kinderen dus ook goed.
– De studenten lopen stage op basisscholen, die onderdeel zijn van een universiteit. Net als bij ons de academische ziekenhuizen.
– In Finland hebben ze geen schoolinspecteurs. Leerkrachten krijgen veel vrijheid en er wordt vertrouwd op hun kennis.

Nederland loopt achter
Ik vraag me echt af waarom we in Nederland nog niet zo ver zijn. Waarom worden er geen strengere eisen aan de PABO gesteld? Ik vind het daarnaast ook echt terecht dat je van de opleiding wordt gestuurd als je onvoldoende kennis hebt. Hopelijk komt er ook snel een hogere opleiding voor het werken met peuters. Jammer dat het bij ons allemaal zo langzaam gaat.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

4 gedachten over “Kinderen in Finland krijgen geen huiswerk

  1. haia schreef:

    Hier in belgie lopen we nog trager en meer achter dan nederland. Onze leerkrachten zijn zeer bekwaam maar een betere opleiding zoals finland mag, het gaat over de toekomst van kinderen. Maar meer respect tegenover leerkrachten zou wel mogen, bij andere ouders zie ik of heb toch gevoel dat ze tegen de juf moeten zijn en de school is een noodzakelijk kwaad. En ik leer mijn kind al van de derde lleuter engels lezen en al mijn kinderen leren engels spreken via liedjes en verhalen.

  2. Raf Feys schreef:

    Daarnet kreeg ik een verslag van een leerkracht/oud-student die een week op bezoek was geweest in Finland. De kinderen krijgen er bijna dagelijks huiswerk.
    Presteren de Finse leerlingen beter in PISA-wiskunde 2012. Even vergelijken:
    *gemiddelde score: Vlaanderen: 531: Fin: 519 Bedenk hierbij dat er veel minder armoede is in Finland en heel weinig allochtone leerlingen. Vlaanderen: 25% toppers en Finland: 14% ; Resilience: kansarme leerlingen die toch hoog scoren: Vlaanderen: :10,4- Finland: 7,5
    (Zweden, Denemarken en Noorwegen presteren nog veel zwakker dan Finland)
    Extra PISA-test probleemoplossend vermogen: Vlaanderen 525 punten; Finland:523
    Volgens grootschalige evaluatie van de universiteit van Helsinki (2010 & 2012) presteren de Finse 15-jarigen opvallend zwak voor de belangrijkste schoolvakken. Docenten hoger onderwijs klagen over laag niveau. De nationale tests van de universiteit van Helsinki geven veel beter de opbrengst (toegevoegde waarde) van Fins onderwijs weer dan PISA.
    Fins mirakel is eerder Fata Morgana, -gecreëerd door Finland-propagandist Pasi Sahlberg die door Finse onderwijskundigen niet ernstig genomen wordt. Zie ook gestoffeerde bijdragen over Finland in (Vlaamse) Onderwijskrant nr. 168 op http://www.onderwijskrant.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *