Ik ben echt gek op prentenboeken en heb er dan ook al heel wat verzameld. Tegenwoordig kom je ook steeds meer ‘tekstloze’ prentenboeken tegen. Ook deze prentenboeken zijn ontzettend leuk om in de klas te gebruiken. In dit artikel geef ik je een aantal tips hoe je dit kunt doen.
Gebruik je fantasie
Het voordeel van een boek zonder tekst is dat het verhaal niet vaststaat. Je kunt dus de uitdaging aangaan om zelf een leuk verhaal te verzinnen. Nog beter is het om de kinderen het verhaal te laten bedenken.
Dit is ontzettend goed voor de mondelinge taalontwikkeling en het verhaalbegrip. Verdeel de kinderen in groepjes en laat ze elk een verhaal bedenken. Vergelijk daarna de verhalen met elkaar.
Je kunt de kinderen ook in tweetallen om de beurt een zin laten noemen bij de plaat. Oudere kinderen kunnen het verhaal ook opschrijven.
Breid de woordenschat uit
Tekstloze prentenboeken staan bekend om hun gedetailleerde platen. Het is dus eigenlijk een grote vertelplaat met een bron aan nieuwe woorden. Je kunt hier allerlei activiteiten mee doen.
Je noemt een woord en laat het kind het opzoeken of je wijst iets aan en vraagt hoe dat heet. Ook kun je leuke spelletje spelen, zoals “Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…” of raadsels bedenken “Het is groen en ligt op de kast” of “Het woord heeft 5 letters en begint met de /p/”.
Vraag ook of de kinderen een ander woord (synoniem) kunnen opnoemen of geef de opdracht om een zin met het woord te maken.
Speel in op de gevoelens
Doordat er niets wordt verteld moeten de kinderen zelf inschatten hoe de personages zich voelen. Hierbij leren ze om gezichtsuitdrukkingen te ‘lezen’ en emoties te herkennen.
Enkele vragen die je bijvoorbeeld kunt stellen zijn:
– Hoe kijkt het meisje?
– Hoe zou zij zich voelen? Hoe weet je dat?
– Kan jij ook zo kijken?
– Wanneer voel jij je zo?
– Welke jongen kijkt verdrietig? Hou zou dit kunnen komen?
– Wat denk je dat deze vrouw zou willen? Hoe weet je dat?
– Wat denkt deze man?
– Wat voor een karakter zou deze persoon hebben?
Het is ook interessant om de personages die een gesprek voeren te bekijken. Laat de kinderen bedenken wat ze tegen elkaar zeggen.
Hierbij moeten ze goed letten op de houding en emoties van de personages.
Ervaringen delen
Tekstloze prentenboeken zijn ideaal voor gesprekken over eigen ervaringen. Je zegt bijvoorbeeld: “Kijk, ik zie iemand van de duikplank springen.” en vraagt dan: “Heb jij dat ook wel eens gedaan?” “Hoe vond je dat?”
Mooie tekstloze prentenboeken