De leesmotivatie vergroten bij zwakke lezers

De meeste kinderen vinden het tot halverwege groep 3 erg leuk om te lezen. Daarna ga je vaak wel verschil zien tussen de kinderen. Kinderen die lezen omdat het moet en kinderen die lezen omdat ze er zelf ook plezier aan beleven. In mijn klas merk ik dat kinderen die zelf erg genieten van het lezen ook sneller en gemakkelijker het gewenste AVI-niveau halen. Deze kinderen hoef je minder te stimuleren en pakken ook uit zichzelf een boek. Maar hoe krijg je kinderen die er een hekel aan hebben gekregen weer aan het lezen? Ik geef drie tips hoe je de leesmotivatie van deze kinderen kunt vergroten.

Blijf (voor)lezen
Een kind is nooit te oud om voorgelezen te worden. Ook kinderen die zelf al kunnen lezen vinden het heerlijk om tegen iemand aan te kruipen en om weg te kunnen dromen in het verhaal. Op deze manier kun je kinderen onbewust kennis laten maken met nieuwe boeken, genres, woorden en schrijvers. Wanneer een kind een boek erg leuk vindt zou je kunnen kijken of de schrijver ook boeken op het AVI-niveau van het kind heeft geschreven. Daarnaast is het heel leuk om afwisselend met het kind voor te lezen. Voorlezen dient (bijna) elke dag in de klas te gebeuren, maar ook thuis is het goed om gezellige voorleesmomenten in te plannen. De meeste ouders zullen dit voor het slapengaan doen.

Daarnaast is het heel belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven. Praat en ben je zelf enthousiast over boeken, dan zullen de kinderen dit zeker overnemen. Laat je de kinderen elke middag een kwartier lezen, maar ga je zelf aan je bureau rommelen dan geef je een verkeerd signaal af. Je laat kinderen ervaren dat lezen niet zo heel belangrijk is of dat het een middel is om ze te vermaken zodat jij je werk voor volgende week vast kan doen. Door zelf ook een boek te lezen krijgen kinderen het idee dat lezen wel belangrijk is, want de juf leest immers ook een boek. Dit geldt ook voor thuis, wanneer je als ouder regelmatig met een boek in je handen zit worden kinderen sneller getriggerd om ook te (leren) lezen.

Sommige kinderen vinden het lastig om te genieten van het lezen. Je kunt op drie makkelijke manieren de leesmotivatie van deze kinderen vergroten.

Zorg voor een goed aanbod aan boeken
Kinderen komen alleen tot lezen als ze de beschikking hebben over een goed aanbod aan boeken. Per kind moeten zeven boeken in de boekenkast staan. Dus heb je 20 kinderen in de klas, dan zijn dit 140 boeken. Bekijk alle boeken eens kritisch, hoe zien ze er uit? Sluiten ze nog aan bij de belevingswereld van de kinderen van nu? Heb je boeken van verschillende genres en schrijvers in de boekenkast staan? Wij zijn als school lid van de bibliotheek en voor elk thema zoeken we nieuwe boeken. Vooral jongens vinden informatieboeken erg leuk om te lezen. In de meeste gemeentes kunnen kinderen tot 18 jaar gratis lid worden van de bibliotheek. Ik probeer dit ook altijd aan ouders te promoten, want kinderen komen zo meer in aanmerking met nieuwe boeken. Sommige ouders vinden het een beetje vies en geven hun kind liever een nieuw boek voor sinterklaas of verjaardag, maar kinderen zullen niet snel een boek meerdere keren lezen. Het is dan in verhouding goedkoper om een abonnement bij de bibliotheek te nemen.

Ook leuk: 5 manieren om aan kinderboeken te komen.

Het is belangrijk dat boeken aansluiten bij het leesniveau/leeftijd van het kind, maar het is nog belangrijker dat een kind plezier heeft in het lezen. In mijn klas leest de helft van de kinderen op E3 niveau, dit betekent dat ik mijn aanbod van M4 boeken heb uitgebreid. Daarnaast heb ik ook boeken van E4 erbij gezet. Sommige kinderen ervaren dat ze E4 boeken toch nog te lastig vinden, maar er zijn ook kinderen die wel al graag een bepaald boek uit E4 willen lezen. Ze doen er misschien dan iets langer over, maar zolang ze zelf gemotiveerd zijn vind ik het prima. De kinderen in mijn klas weten ook allemaal welke boeken ze mogen pakken en welke voor hen geschikt zijn. Twijfel je of het boek misschien te makkelijk of moeilijk is? Laat het kind dan de vijfvingertest uitvoeren. Laat kinderen bij het lezen van de eerste bladzijde 5 vingers omhoog houden. Voor elk moeilijk woord doen ze een vinger naar beneden.

  • 0-1 moeilijk woord = het boek is te makkelijk
  • 2-3 moeilijke woorden = het boek is precies op niveau
  • 4-5 moeilijke woorden = het boek is te moeilijk

Zet boeken voor het grijpen
Het is belangrijk dat de leesboeken voor kinderen beschikbaar zijn. Boeken moeten op ooghoogte staan of ze moeten er lekker voor kunnen zitten. Wij hebben in de klas een lage boekenkast en de kinderen kunnen zelf een geschikt boek uitkiezen. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden met mijn boekenkast, want kinderen moeten eerst een boek eruit halen voordat ze de voorkant kunnen beoordelen. Liever zou ik dus alle boeken in bakken willen hebben, zodat de kinderen snel door de boeken heen kunnen ‘bladeren’.

Ik ben heel blij met ons boekenrek. Hier kunnen ongeveer 8 (prenten)boeken met de kaft naar voren op staan. Deze gebruiken we meestal voor de boeken die we uit de bibliotheek hebben gehaald. Vaak zet ik ook een aantal boeken op schildersezels. Als ik geen boekenrek in de klas zou hebben dan zou ik zeker de Ikea kruidenrekjes gebruiken.

Op zoek naar meer tips om de leesmotivatie van kinderen te vergroten? In mijn E-book ‘Een klas vol boekenwurmen‘ beschrijf ik 35+ ideeën om van je kinderen boekenwurmen te maken! Het is een kant en klaar pakket met informatiebrieven en werkbladen. Ik geef  ideeën om boeken en schrijvers te introduceren, ideeën om kinderen een eigen mening te laten vormen en ideeën waarbij kinderen ervaren dat lezen leuk en ontspannend is.

Als eerste op de hoogte gehouden worden van nieuwe berichten? Volg me dan op Bloglovin.

Ebook een klas vol boekenwurmen

Wat zijn jouw tips om de leesmotivatie van een moeilijke lezer te vergroten?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

2 gedachtes over “De leesmotivatie vergroten bij zwakke lezers

  1. Jet zegt:

    ’t Is al een tijdje geleden dat ik op je website heb gekeken. Nu ik er weer op keek was ik verrast. Wat is het mooi geworden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *