Je bekijkt nu Review: Silvester.. en de brand in IJsselbroek

Review: Silvester.. en de brand in IJsselbroek

Van uitgeverij Callenbach kreeg ik het tweede deel van de “Silvester-serie” toegestuurd. Silvester… en de brand in IJsselbroek is het vervolg op Silvester…en de bizarre verhuizing.  Het is een Nederlandse graphic novel in de stijl van Dagboek van een loser en Dagboek van een muts. Er wordt niet in gevloekt of ander ongewenste taal gebruikt.

Silvester is nou niet de meest handige jongen, maar dat maakt het dagelijkse leven in ieder geval niet saai. Hij raakt steeds meer thuis op het platteland. Met zijn vrienden zit hij vaak in de keet. Daar bedenken ze grootse plannen voor het feest dat wordt georganiseerd. Het dorp bestaat namelijk 650 jaar en de koning en de koningin komen op bezoek. Tijdens een avond brainstormen over de kar die ze willen maken voor het feest loopt een gezellig vuurtje uit de hand tot een brand. Daarbij brandt de hele keet af en Silvester komt niet ongeschonden uit de chaos die daarbij ontstaat. Ook bij het opbouwen van een nieuwe keet kunnen de pleisters niet in de verbanddoos blijven. Tijdens een bezoekje aan de gevangenis met de klas denken Silvester en Hans dat ze een ontsnapte gevangene zien rondlopen Ze zijn zowel teleurgesteld als opgelucht als dit de sportleraar blijkt te zijn.
Silvester heeft ook nog contact met zijn vrienden uit zijn vorige woonplaats. Wanneer hij daar weer een weekend gaat logeren wordt hij verliefd op Marieke. Maar zou ze ook verliefd op hem zijn?

Minstens net zo belangrijk als het verhaal zelf zijn de illustraties van dit boek. Wat uiteraard hoort bij een graphic novel.  Er is geen één bladzijde te vinden zonder illustratie. De ene keer zijn de illustraties wat minder aanwezig dan de andere keer, maar ze spelen een belangrijke rol. Hoewel het zwart-wit illustraties zijn en sommigen zelfs wat ‘slordig’ getekend zijn, alsof er heel nonchalant even snel een krabbeltje is gemaakt, geeft dat nou juist het karakter aan dit boek. Wat knap is, is dat de illustraties ook humor uitbeelden.

Silvester en de brand in IJsselbroek

Dit boek heb ik in één keer uitgelezen. Ik ben dan ook erg enthousiast over dit boek en daarmee eigenlijk ook over deze serie. De manier van schrijven en de illustraties daarbij geven je de indruk dat het verhaal aan jou wordt verteld. Het is een makkelijk te volgen verhaallijn, maar geeft goed weer hoe een kind van deze leeftijd zijn dagelijks leven ervaart. Heel herkenbaar dus voor de kinderen die dit boek zullen lezen. Er zit humor in het boek, dat ondersteund wordt door de illustraties. Doordat er relatief ‘weinig’ tekst op een bladzijde staat en er veel te zien is in het boek, zal deze serie ook zeker aanslaan bij minder gemotiveerde lezers.
Leuk detail is dat er bij dit boek een setje pleisters zat, aangezien er op de voorkant staat dat het een verhaal is met veel bloed en pleisters. In het najaar van 2016 komt deel 3 uit van deze serie met de titel “Silvester… krijgt een varken” met daarbij de opmerking dat het een verhaal is met veel storende luchtjes. Ik ben erg benieuwd welk detail ze hieraan toevoegen.

Silvester… en de brand in Ijsselbroek
Schrijver: Willeke Brouwer
Uitgever: Callenbach
Prijs: €12,99

Klik hier om het boek bij Bol.com te bestellen.

Hanneke Boxman

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Dit bericht heeft 2 reacties

1. Anneke de Cocq

Linda, Voor welke leeftijd is dit boek bestemd? Is dit haalbaar voor einde groep 4?
    Ik zoek nog wat leestips voor ouders van zwakke lezertjes in Groep 4 (2de leerjaar in België). Vos en Haas kennen ze al.
    Maar dit boek lijkt me wel leuk.

1. Hanneke Boxman

Beste Anneke, op de site van de uitgever staat dat het boek voor zowel vanaf 8 jaar als van 10-12 jaar geschikt is. Ik vind hem meer bij de laatste leeftijdscategorie passen. Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen.