Hoe haal je meer uit de bibliotheek?

Ik kwam als jong kind al wekelijks in de bibliotheek en heb waarschijnlijk in mijn leven al honderden boeken verslonden. Er is zelfs een moment geweest dat ik zo in mijn boek verdiept zat dat ik niet door had dat de bibliotheek al was gesloten. Doordat ik zoveel in de bibliotheek kwam heb ik veel verschillende soorten boeken kunnen lezen. Dit heeft mijn woordenschat vergroot, mijn wereld verruimd en mijn schrijversskills aangewakkerd.

Ik promoot de bibliotheek altijd in mijn klas. Zeker aan het begin van het jaar vraag ik de ouders of ze lid willen worden. In de meeste bibliotheken is dit voor kinderen onder de 18 jaar namelijk gratis. Sommige ouders geven aan dat ze thuis genoeg boeken hebben, maar veel bibliotheken kunnen veel meer voor je betekenen, dan alleen het uitlenen van boeken.

Online zoeken
Bij ons in de bibliotheek kan je in principe elk (kinder)boek krijgen. Hebben ze het niet in het assortiment dan laten ze het vanuit een andere vestiging komen. Wat ik zo fijn vind is dat je boeken online kan zoeken en kan reserveren. Zo heb je gelijk de boeken die je wil gebruiken voor een thema bij elkaar en dit scheelt een hoop tijd. Het voordeel hiervan is dat je hierdoor ‘nieuwe’ boeken eerst kan uitproberen. Bevalt een boek echt goed dan kan het altijd nog voor thuis gekocht worden.

Luisterboeken
In mijn klas heb ik een bak met luisterboeken staan, deze heb ik door de jaren heen zelf verzameld. Een aantal kinderen vinden het heerlijk om hier naar te luisteren. In veel bibliotheken kan je ook luisterboeken lenen. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken als je een lange afstand moet rijden of als uitrustmomentje wanneer de kinderen even geen zin hebben om te spelen en jij zelf iets anders moet doen.

Hoe haal je meer uit de bibliotheek?

Meelees CD’s
Dit vind ik een hele fijne uitvinding voor zwakke lezers. Er zijn een hoop kinderen die lezen niet leuk vinden omdat ze zwak zijn in het lezen. Ik heb zo’n leerling in de klas. Hij vond lezen maar saai en stond vaker bij de boekenkast dan dat hij aan het lezen was. Op een dag heb ik hem een nieuw boek met meelees cd gegeven. Op een gegeven moment zag ik dat hij meer aan het luisteren was dan aan het lezen, maar dat vond ik niet erg. Eerst moest hij het plezier in boeken terug krijgen. Hij vond het verhaal enorm spannend en wilde daarna het boek verder zonder cd lezen. Door het eerste hoofdstuk met cd te lezen kreeg hij een goede indruk van het verhaal en dat hielp hem om het boek verder te lezen.

Informatieboeken
Wij hebben in de klas altijd passend bij het thema informatieboeken staan. Sommige kinderen hebben hier niks mee, maar er zijn altijd kinderen die in de leuke weetjes geïnteresseerd zijn. Ook bij de bibliotheek kun je informatieboeken lenen. Soms vinden kinderen het niet leuk om te lezen uit leesboeken, je kunt ze dan toch motiveren door ze een informatieboek over een bepaald thema te kiezen. Vaak vinden ze dit wel leuk en krijgen ze vanzelf weer de smaak van het lezen te pakken. Tip: de Willewete informatieboeken zijn ontzettend leuk.

Thematassen
In veel bibliotheken kan je thematassen lenen. Dit is een thematas met boeken en voorwerpen of spelletjes rondom een bepaald thema. De inhoud kan bijvoorbeeld gaan over zwangerschap, een tand los of voor het eerst naar school. Dit helpt je bij het voorbereiden van bepaalde gebeurtenissen, maar kan ook juist een goede manier zijn om een gebeurtenis te verwerken.

Boekenverkoop
In veel bibliotheken vinden er regelmatig verkoop van afgeschreven materialen plaats. Op deze manier kan je voor weinig geld de boekenkast aanvullen. Soms is het even zoeken, maar ik heb er al een aantal pareltjes tussen gevonden.

Wil je weten wat jouw bibliotheek allemaal te bieden heeft? Ga dan eens langs en vraag ernaar bij een medewerker. Vaak worden er ook allerlei leuke activiteiten georganiseerd.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *