Dichten met Professor Poem in de klas

Dichten met Professor Poem en zijn Dichtmasjien

Van 26 januari tot 1 februari is het Poëzieweek in Nederland. Ook in de klas kan je hier aandacht aan geven. Van uitgever Levendig heb ik een geweldig prentenboek over Professor Poem gekregen. Dit boek kan je erg goed gebruiken bij een lessenserie rondom poëzie. Ik vertel je er in deze blog graag meer over.

Het prentenboek
Professor Poem praat het liefst in de vorm van een gedicht. Na jarenlange studie en heel veel uitproberen is het hem eindelijk gelukt! Poem heeft zijn Dichtmasjien. Je kunt er volautomatisch de meest geweldige gedichten mee maken.

In dit boek verzorgt Professor Poem een schriftelijke cursus gedichten maken. Door dit boek (voor) te lezen worden de kinderen uitgedaagd om ook gedichten te schrijven. Want iedereen kan dichten met taal en beeld.

Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Door de hoofdstukken chronologisch door te lopen maken de kinderen kennis met gedichten en rijmen. De vorm van de gedichten wordt steeds uitdagender. Denk aan klankgedichten, haiku, hinkelgedicht of een moppervers. Bij elk hoofdstuk lees je een belevenis van Professor Poem, daarna wordt er een ‘doe’ opdracht gegeven.

Je kunt het boek heel goed inzetten bij een verhalend ontwerp, door steeds een stukje van het boek te lezen.

Dichten met Professor Poem en zijn DichtmasjienDichten met Professor Poem in de klas
Kinderen denken bij gedichten al snel dat het perse moet rijmen. Maar dat hoeft helemaal niet. De melodie, een bijzonder beeld of een spannende wending maken het gedicht al mooi. Het voorlezen van een gedicht is voor veel kinderen best moeilijk, daarom moet je het zo eenvoudig mogelijk houden. Probeer het ook zo dicht mogelijk bij de belevingswereld te houden. Dit is makkelijker dan een gedicht met veel nieuwe woorden of beeldspraak. Als leerkracht kan je natuurlijk wel een moeilijke gedicht kiezen.

Ik vind de kinderversjes van Annie MG. Schmidt ontzettend leuk om te gebruiken.

Een gedicht hoeft niet altijd iets te betekenen. Sommige gedichten bestaan alleen maar uit mooie klanken. Deze klankgedichten zijn voor iedereen even toegankelijk, of je de taal nu kent of niet. Pure klankgedichten zijn moeilijk te vinden. Vaak sluipt er toch een betekenis in het gedicht. We zijn nu eenmaal gewend dat woorden iets betekenen en kunnen het niet laten om hiermee te spelen.

Als je de kinderen de opdracht geeft om een gedicht te schrijven, kun je kiezen tussen een vaste en een vrije vorm. Een vaste vorm kan in het begin houvast geven. Wel moet je dan van te voren met stippellijnen of met hokjes aangeven waar de woorden moeten komen en hoeveel woorden er moeten komen, anders is een vaste vorm juist moeilijker dan een vrije vorm. Gedichten met een vaste vorm die geschikt zijn voor kinderen zijn onder andere: het Elfje, de Haiku en de limerick. In de loop van het bezig zijn met gedichten is het aan te bevelen om de kinderen helemaal vrij te laten. Je kunt ook vanaf het begin al helemaal vrij werken.

Bovenstaande informatie komt uit de handleiding die bij het boek ‘Professor Poem en zijn Dichtmasjien’ is geschreven. Je kunt deze gratis downloaden.

Mijn mening
Het boek is in de bovenbouw bruikbaar wanneer je wilt werken rondom poëzie. Het verhaal is grappig en tegelijkertijd voelt het aan als een soort sprookje. Er zit iets magisch omheen, en dat is dichten natuurlijk ook! Ik vind het geen boek dat kinderen zelf moeten lezen. Het verhaal is af en toe ook wat poëtisch en moet door een goede voorlezer worden voorgedragen. De doe-opdrachten kun je goed als aanknopingspunt voor de les gebruiken.

Lees samen met de kinderen de belevenissen van Professor Poem en zijn Dichtmasjien en ga samen aan de slag!

Professor Poem en zijn Dichtmasjien
Schrijver: Gesineke Veerman
Uitgever: Levendig Uitgever
Prijs: 10,00

Klik hier om het boek te bestellen. 

Professor Poem en zijn Dichtmasjien

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *