Hoe doe je dat? Lezen zonder methode!

Tips om te leren lezen zonder methode

De afgelopen maanden heeft Marianne verschillende blogs online gezet over het leren lezen zonder methode. In deze blog wil ik graag een samenvatting geven van die blogs, het geeft een duidelijk overzicht als je nog eens iets wilt teruglezen.

Bedenken en aanbieden van woorden
Marianne leert de kinderen lezen zonder methode en vanuit het thema in de klas. De woorden die ze aanbieden passen daar bij en komen overal terug. Ze komen aan bod als ze er over praten en als de kinderen spelen.

De kinderen zien ze als er boeken bekeken en gelezen worden. En de woordjes worden geschreven bij tekeningen en in de verhaaltjes. Leren lezen wordt een hele gave ontdekkingsreis!

Die woorden bedenkt Marianne samen met haar collega, waarbij ze letten op twee dingen. Het woord is een kort woord (mkm) én is klankzuiver. (Het mag ook een mk-woord of km-woord zijn.) Bij de woorden worden klankkaarten gemaakt.

Meer informatie over het bedenken en aanbieden van de woorden.

Tips om te leren lezen zonder methode

Het oefenen van nieuw geleerde woorden
Voor kinderen is het fijn dat ze woorden leren lezen die passen bij het thema in de klas. Ze komen die woorden namelijk vaak tegen. En als je net leert lezen is het toch super dat je regelmatig een woord tegen komt wat je al kán lezen?!

Die woorden en klanken moeten ze natuurlijk ook oefenen. Maar hoe? Het is belangrijk dat de kinderen actief bezig zijn. Daardoor onthouden ze de klanken vaak snel. Ook gebruikt Marianne verschillende manieren om de woorden te oefenen.

Meer informatie over het oefenen van nieuw geleerde woorden.

Wil je meer weten over thematisch werken en spelenderwijs leren? Bekijk dan mijn E-book ‘Spelenderwijs leren in groep 3‘.

Maar wat als er kinderen zijn die al kunnen lezen?
Eindelijk is het zover! De kinderen van groep 2, gaan naar groep 3. Bij jou gaan ze leren lezen en schrijven. Tenminste … de meesten. Maar van je collega weet je dat er een paar kinderen zijn die al kunnen lezen. Wat ga je hen aanbieden? Wat heeft jullie methode voor hen? En is dat echt voldoende en op hun niveau?

Kinderen die al kunnen lezen zijn verder in hun ontwikkeling op het gebied van lezen. Dus hebben ze lesstof nodig die je anders pas in januari of juni zou aanbieden. Of misschien wel lesstof uit groep 4 of groep 5.

Wil je deze kinderen een passend aanbod geven dan zul je moeten weten wat kinderen in groep 3, 4 en eventueel 5, leren op het gebied van Technisch Lezen, maar ook van Spelling.

Meer informatie over hoe je kinderen kunt begeleiden die al kunnen lezen.

Wil je nog meer weten over het leren lezen zonder methode? Laat dan hieronder je vraag aan Marianne achter.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *