Hoe blijf je groep 3 kinderen in de tweede helft van het jaar motiveren?

Hoe blijf je groep 3 kinderen in de tweede helft van het jaar motiveren?

Eind groep 2 kunnen de meeste kinderen niet wachten om naar groep 3 te gaan. De kinderen vinden het best spannend, maar hebben enorm veel zin in het proces van leren lezen en schrijven.

Het ontdekken van letters en het ontcijferen van woorden opent vele nieuwe werelden. In de tweede helft van het schooljaar kan de motivatie verminderen. Wat kan je dan doen?

In deze blog deel ik graag een aantal tips.

Investeer in vloeiend lezen
In de eerste helft van groep 3 focus je vooral de aandacht op letterkennis en woordjes lezen. Maar in de tweede helft van groep 3 moet je vooral de nadruk op teksten lezen leggen. Het heeft veel meer zin om letters te herkennen in woorden.

Het voordeel van teksten lezen is dat kinderen echt een verhaal of informatietekst gaan lezen. Dit bevordert het leesplezier. Ik zorg ervoor dat de teksten altijd aansluiten bij de thema’s waar we in de klas over werken.

De teksten worden hierdoor met veel enthousiasme gelezen; vooral leerteksten doen het goed. 

Wil je meer informatie over het inzetten van teksten? Lees dan mijn blog over technisch lezen zonder methode .

Je kan veel investeren in leesplezier en leuke werkvormen gebruiken, maar uiteindelijk haalt een kind pas plezier uit het feit dat hij kan lezen.

Wanneer kinderen merken dat het ze steeds beter lukt dan zijn ze pas echt gemotiveerd. Een belangrijke taak voor de leerkracht en thuisomgeving dus.

Teksten schrijven
Halverwege groep 3 zijn de meeste kinderen in staat om eenvoudige teksten te schrijven. Soms gebruik ik hiervoor de letterdoos, maar de meeste kinderen worden heel blij als ze het op de computer mogen doen. Ook woordvelden en informatieteksten vallen hier natuurlijk onder.

Ik stel meestal nog niet heel veel eisen aan een tekst. Het gaat mij vooral om de beleving, het plezier en creatief denken. Bij kinderen die al wat verder zijn controleer ik samen de mkm-woorden. Deze woorden moeten zij toch wel goed kunnen schrijven.

Ook probeer ik ze al te stimuleren om aan het einde van een zin een punt te zetten. Al vinden veel kinderen het nog best lastig om een verhaal op te delen in zinnen. Dit is dan ook echt een plusopdracht.

Lees ook: Geef het creatief schrijven een boost! 

teksten schrijven teksten schrijven

Nieuw leesmateriaal
Om het vloeiend lezen goed te oefenen is het van belang om veel motiverend leesmateriaal te hebben. Het is dan ook een goed idee om na elke vakantie de boekenkast kritisch te bekijken.

Kunnen de AVI-start boekjes er al uit? Moeten er AVI M4 boekjes bij?

Daarnaast zorg ik ervoor dat op de boekenplank informatieboeken (Kijkdoos) staan, die aansluiten bij het thema. Ook hebben we in de klas strips voor beginnende lezers, gedichtenbundels, moppenboekjes en tijdschriften.

Door het steeds na een paar weken af te wisselen blijft het boeiend. Dit werkt beter dan dat je het vanaf de zomervakantie al gelijk aanbied.

Leespromotie
Uiteraard is het ook heel goed om te investeren in leespromotie. Wij hebben elke dag door de hele school een half uur leesonderwijs. Elke klas is dan op hetzelfde tijdstip met lezen bezig. Dit half uur is niet bedoeld voor RALFI-lezen of i.d., maar om het leesplezier te vergroten.

De kinderen lezen tijdens dit half uur uit een leesboek of doen een activiteit uit de leesmap. Denk aan boekendans, een wereldreis met boeken, leesbingo, code kraken als een detective en nog veel meer! Het is een kant-en-klaar pakket (68 pagina’s) met informatie, tips en werkbladen.

Sommige activiteiten duren maar 5 minuten; de rest van de tijd wordt dan gebruikt voor stillezen of een korte (paar minuten) boekenbeurt. Andere activiteiten duren wat langer, maar altijd zijn de kinderen een half uur met lezen bezig.

Ik ben benieuwd; heb jij nog leuke tips om kinderen in de tweede helft van groep 3 te stimuleren?

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *