Schrijfactiviteiten bij de kleuters

Schrijfactiviteiten bij de kleuters

De meeste kleuters beleven plezier aan het lezen en schrijven van teksten. Het kan hun spel verrijken en verdiepen; aan ons dus als leerkracht de taak om aan te sluiten bij deze behoeften. In deze blog geef ik een aantal tips en ideeën voor schrijfactiviteiten bij de kleuters.

Schrijven tijdens spel
Ik denk dat in elke kleutergroep wel met thema’s wordt gewerkt. Het spel neemt binnen deze thema’s een grote rol in. Denk niet alleen aan rollenspel, maar ook aan constructief- en regisseer spel.

In elke themahoek (denk aan een camping, dierenwinkel of ziekenhuis) kan je (geschreven) taal aan bod laten komen. De kinderen leven zich in hun rol en gebruiken de taal die daarbij hoort. Er worden gesprekken gevoerd over eigen ervaringen, reclameposters gemaakt, briefjes geschreven en onderzoeken gedaan.

Wat is jouw lievelingsdier of welke groente vind jij het lekkerst? De resultaten kan je laten verwerken in een grafiek of staafdiagram.

Ook in de bouwhoek kan je schrijfactiviteiten laten terugkomen. Laat ze bijvoorbeeld bouwtekeningen maken of woordjes bij bouwwerken schrijven. schrijfactiviteiten bij de kleutersOnderzoeksactiviteiten
Kinderen zijn van nature ontzettend nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Ze kunnen zich nog zo heerlijk verwonderen over dingen die voor volwassenen zo vanzelfsprekend zijn. Ook kleuters houden ervan om onderzoekend bezig te zijn.

Hoe leuk is het om kinderen aan het begin van het thema onderzoeksvragen op te laten stellen. Wat willen de kinderen weten over het onderwerp? En hoe komen we achter het antwoord? Dit kan bijvoorbeeld door middel van informatieboeken, een gastspreker of het kijken van een filmpje.

Ook de antwoorden worden natuurlijk opgeschreven. Wanneer er kennis gemaakt wordt met nieuwe woorden kan er een woordveld ontworpen worden. De uitdaging is om echt lastige en onbekende woorden te gebruiken. Anders leren de kinderen er niet zoveel van.

Schrijfactiviteiten bij de kleuters

Teksten schrijven
Op een gegeven moment leren de kinderen dat geschreven taal iets heel handigs is. Door dingen op te schrijven kun je iets onthouden of vertellen. Ook leren ze wat letters zijn en dat deze corresponderen met klanken.

Het schrijven bij jonge kinderen begint bij het maken van krabbels of vormen die op letters lijken. Wanneer je vraagt wat ze hebben opgeschreven kunnen ze je dit haarfijn vertellen. Ze kunnen al prima onderscheid maken tussen bijvoorbeeld een brief aan iemand, een boodschappenlijstje of een verhaal.

Door zelf te schrijven leren de kinderen symbolen in te zetten om hun verhalen en gedachten op een andere manier te delen. Zeker wanneer teksten ook worden teruggelezen worden verschillende taalgebieden gestimuleerd.

Je kunt kinderen stimuleren om een informatieboek te maken bij een thema. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van de informatieboeken van Kijkdoos. Ook kan je ze vragenlijstjes voor een gastspreker laten schrijven.

Daarnaast is het belangrijk dat je zelf ook laat zien dan je dingen opschrijft. Bijvoorbeeld om iets te onthouden of om iets te communiceren met ouders. Kinderen gaan dan ook het belang inzien van schrijven.

Heb je zelf nog leuke tips en ideeën voor schrijfactiviteiten bij de kleuters? Laat dan hieronder een reactie achter.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *