Geef het creatief schrijven een boost!

Geef het creatief schrijven een boost!

Misschien herken je het wel. Je hebt vol enthousiasme een schrijfhoek gemaakt, maar de kinderen kiezen bijna nooit voor deze hoek. In deze blog geef ik je tips en ideeën hoe je het creatief schrijfonderwijs op een leuke manier kunt stimuleren.

De materialen
Zorg voor voldoende en aantrekkelijke materialen. Denk aan papier, potloden, stiften, (gel)pennen, maar ook letterstempels of een letterdoos. Uiteraard kan je de kinderen ook aanmoedigen om de computer of tablet voor het schrijven te gebruiken.

Het schrijven op de computer vinden de meeste kinderen fijner, omdat het niet erg is als je een foutje maakt. Je kunt de teksten snel en eenvoudig veranderen. Ook kan je gemakkelijker een schrijfopdracht in tweetallen achter een computer maken dan op papier.

De schrijfopdrachten
Bedenk eventueel met de kinderen samen waar en wanneer de kinderen kunnen schrijven. Dit kan in een schrijfhoek zijn, maar nog veel leuker is het om het functioneel te maken. Wanneer je rondom een bepaald thema werkt kunnen kinderen informatieteksten met behulp van bronnen of ervaringsteksten over het onderwerp schrijven.

Misschien heb je nog wat aan deze schrijfopdrachten rondom het thema zomer.

Nog meer leuke ideeën:

De kaartenbak
Vraag aan het begin van het jaar aan de ouders of ze (oude) kaarten willen inleveren. Dit kunnen kaarten zijn rondom ziekte, overlijden, verjaardag, geboorte, feest etc. Verzamel deze in een bak.

De kinderen kunnen het hele jaar door een kaart uitkiezen wanneer zij dit willen. Misschien willen ze wel een kaart schrijven aan een zieke oma of is er een vriendje uit de straat jarig.

Penvrienden
Misschien ken je het nog wel van vroeger. In de kranten stonden regelmatig oproepjes waarbij kinderen een penvriend zochten. Dit is ook heel leuk om met de hele klas te doen. Je zou bijvoorbeeld in de Facebookgroep van groep 3 of middenbouwwereld een oproepje kunnen plaatsen.

Is er een andere groep in Nederland die brieven wil uitwisselen? Je kunt verplicht stellen dat alle kinderen minimaal twee keer een brief schrijven. Daarna kan het eventueel op vrijwillige basis.creatief schrijven

Het groepsboek
Leg in de klas een groepsboek neer. De kinderen die iets meemaken kunnen dit hierin opschrijven. Ook bijzonderheden of schoolactiviteiten kunnen beschreven worden.

Je kunt een rooster maken waarin alle leerlingen 1x in de week aan bod komen. Daarnaast kan je de kinderen ook vrijwillig erin laten schrijven. Met hogere groepen kan je een klassenblog bijhouden.

Schrijfportfolio
Wanneer je de kinderen regelmatig tijdens de les laat schrijven kan je voor iedereen een schrijfportfolio maken. De kinderen krijgen dan een mapje waarin ze hun (beste) schrijfopdrachten mogen bewaren. Hieruit kan je als leerkracht en ouder goed de ontwikkeling volgen.

Spelling
Bij het schrijven van een tekst hoort ook aandacht voor het zoveel mogelijk correct schrijven. Dit is niet saai, maar juist noodzakelijk en heel functioneel. Door goed te spellen, kunnen anderen ook jouw tekst begrijpen.

Het is dan ook belangrijk om een tekst te laten redigeren. Tijdens de eerste activiteit gaat het om de inhoud; het schrijven. In een vervolgactiviteit kan je de spelling eraan koppelen.

De spellinghulpkaart

Begin groep 3 let je op de eenlettergrepige klankzuivere woorden. Na deze fase volgen andere spellingscategorien. Natuurlijk pas als ze zijn aangeboden:

  • woorden met s/z, f/v, sch en schr, ng en nk
  • woorden met ei/ij, ou/au, g/ch
  • woorden met eer, oor, eur en aai, ooi, oei
  • woorden met een tussenklank; bijvoorbeeld ‘wolk’
  • verkleinwoorden
  • samengestelde woorden
  • woorden met ge, be en ver
  • meerlettergrepige woorden; bijvoorbeeld ‘ramen’ en ‘rammen’
  • d/t op het eind van woorden
  • eeuw, ieuw, uw

 

Door spelling te koppelen aan het creatief schrijven zullen ook de spellingsregels beter beklijven. Zeker vanaf groep 4 is het ook belangrijk dat kinderen de interpunctie toepassen. De spellinghulpkaart kan je downloaden voor je eigen groep.

Heb je zelf nog leuke tips en ideeën om het creatief schrijfonderwijs een boost te geven? Laat dan hieronder een reactie achter.

Kind aan het schrijven foto door ZouZou/Shutterstock

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Een gedachte over “Geef het creatief schrijven een boost!

  1. Terry van de Beek schreef:

    Ik heb een Wenskist gemaakt. Hierin zitten allerlei soorten lege kaarten, schrijfgerei, kleurpotloden en stiften, stickers en een lipstick voor een kusje op de kaart (groot succes). Voorbeeldtekstjes zijn ook toegevoegd voor wie zelf niks kan verzinnen. Als kinderen iemand iets willen wensen mogen ze met de wenskist werken. Kan tot en met groep 8.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *