Je bekijkt nu Playmobil aan taalactiviteiten koppelen

Playmobil aan taalactiviteiten koppelen

Playmobil is ontzettend leuk en leerzaam om tijdens de thema’s in de klas te gebruiken. In deze blog deel ik graag hoe je het ook tijdens taalactiviteiten kunt inzetten en vertel ik je meer over de Playmobil Speeltuin die ik heb gekregen.

Playmobil Speeltuin
Welk kind kan zich nu niet in de speeltuin vermaken? Ik denk dat elk kind het heerlijk vindt om naar de speeltuin te gaan om hier plezier te maken. Lekker uitleven op de glijbaan, klauteren op de klimbaan en slingeren aan de turnringen. Het kan allemaal in de speeltuin van Playmobil.

Maar de speeltuin biedt meer; een wipkip, draaibak en allerlei kleine accessoires. Een bankje, mand met lekkere appels, een shake, zonnecreme, slippers en een zonnehoed.

Mama kan lekker uitrusten, terwijl de kinderen zichzelf vermaken. Leuk en herkenbaar voor de kinderen dus!

In de klas
Wij hebben een grote bak met playmobil en bij elk thema halen we er weer wat anders uit. Dit gebruiken we als speeltafel. Zo gebruiken we de ziekenhuis bij het thema ‘mijn lijf’ en de school bij de start van het nieuwe jaar.

Het leuke vind ik van playmobil is dat je het zo goed met elkaar kunt combineren. Deze speeltuin kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden als ‘schoolplein’ bij de school en de schoolbus. Een set kan je dus prima op meerdere manieren gebruiken. 

Playmobil speeltuinPlaymobil speeltuin Playmobil speeltuin Playmobil speeltuin


Koppel taal aan playmobil
Een speeltafel met playmobil is natuurlijk heel leuk. Maar je wilt uiteraard ook dat de kinderen wat leren. Zeker in groep 3/4 kan je de kinderen best wat meer uitdagen.

Tijdens het vrij spelen oefenen de kinderen de woordenschat en mondelinge taalontwikkeling, maar je kunt ook andere taaldoelen aan het spelen met playmobil koppelen.

Letters oefenen
Begin groep 3 oefenen de kinderen de letters. Bedenk welke letters er bij de speeltafel passen en maak hier kaartjes van. Bij de speeltuin is dit bijvoorbeeld de (w)ipkip, (sch)ommel, (b)ank en (g)lijbaan. 

De kinderen krijgen de opdracht om in tweetallen de juiste letters bij de voorwerpen te plaatsen. Nadat alle voorwerpen geplaatst zijn kan je dit als leerkracht controleren. Je kunt ook van te voren als checkkaart een foto van de speeltuin met letters maken. De kinderen kunnen dan zelf de letters controleren.

Woorden maken
Wanneer de kinderen al wat woorden kunnen maken dan is dit een leuke activiteit. Geef de kinderen een aantal labels en laat ze woorden bij de speeltafel schrijven. Bijvoorbeeld bank, boom, klim en speel. De kaartjes leggen ze bij de juiste voorwerpen. Je kunt als leerkracht ook zelf de woorden bedenken.

Heb je wat meer tijd laat dan de kinderen eerst een opstelling maken. Wanneer alles klaar staat maak je er een foto van en deze print je uit. De kinderen plakken de foto op groot papier en schrijven zelf de woorden erbij.

Playmobil speeltuin

Verhaal schrijven
Dit is een leuke opdracht voor eind groep 3 of groep 4. De kinderen bedenken een eenvoudig verhaal met drie scenes. Bijvoorbeeld:

  1. Kind gaat op de schommel.
  2. Kind valt.
  3. Mama komt troosten.

Ze maken van playmobil de setting en fotograferen elke scene. De foto’s worden uitgeprint en onder elkaar geplakt. De kinderen schrijven naast de foto wat er gebeurt. Zo creëren ze hun eigen verhaal!

Ten slotte
Playmobil heeft dus echt wel een educatief karakter. Ik hoop dat je met bovenstaande activiteiten anders naar playmobil gaat kijken. Je kunt het op zoveel verschillende manieren inzetten. Sommige leerkrachten geven aan geen budget te hebben.

Wij hebben een groot gedeelte gewoon op Marktplaats gekocht, dit scheelt aanzienlijk. En anders laat je deze blog aan de directeur lezen; hij/zij is dan ook vast overtuigd van de meerwaarde van playmobil in de klas. ;-)

Wist je dat ik ook een e-cursus hebt ontwikkeld rondom thematisch werken in de middenbouw? In deze e-cursus leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel. Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van veel andere leerkrachten komen in deze e-cursus samen.

Heb je zelf nog leuke suggesties wat je met playmobil kan doen? Laat het dan weten in een reactie!

playmobil koppelen aan taalactiviteiten

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft 5 reacties

  1. Stefanie

    Hallo Linda,

    Wij werken ook met een Playmobil-speeltafel in groep 3 en 4 en de kinderen spelen daar met een vooraf bedacht speelplan aan de hand van een thema. Wij lopen er tegenaan dat de kinderen vaak de meeste tijd bezig zijn met het “inrichten” als er gespeeld mag worden. Heb jij hier een tip voor? De kinderen mogen de Playmobil laten staan en we besteden in het begin van het thema al tijd aan het “inrichten”, maar ondanks dit houden we hetzelfde probleem. Hoe kunnen we de speeltijd nog effectiever op het spel richten in plaats van het “inrichten”? Tips van anderen zijn natuurlijk ook welkom :-)

    Alvast bedankt voor je reactie.

    1. Hai! Ik denk dat je allereerst moet bepalen wat je doel is. Gaat het bijvoorbeeld om het oefenen van de woordenschat dan is het helemaal niet zo erg om in te richten, omdat ze dan ook de materialen zullen benoemen. Gaat het om het volgen van een verhaallijn dan zou je kunnen afspreken dat ze eerst 10 minuten mogen inrichten en dat ze vervolgens het verhaal gaan uitspelen. Dit zou je met een time timer kunnen bepalen. Inrichten is in principe ook spelen. ;-)

  2. Maja

    Leuk he, Playmobil. Ik gebruik het bij de (NT2) kleuters in een kleine groep.
    Ze mogen elk een poppetje kiezen. Dan gaan we oefenen: Zet je popje maar OP de (Playmobil) tafel, of voor, achter, onder, naast enz. Daarna mogen ze elkaar opdrachten geven in tweetallen.
    Je kunt allerlei begrippen zo laten oefenen, bijv. ook het poppetje gaat staan, zitten, liggen, lopen, rennen, omdraaien enz.

  3. Anna

    Goedendag, ik gebruik playmobile om mijn dove meervoudig beperkte leerlingen uit te dagen klein ‘toneelstukjes’ te maken en daardoor in contact te komen met elkaar en hun woordenschat/ gebarenschat te vergroten. Mooi om te zien dat ook sociale interacties geoefend worden.

Geef een reactie