Je bekijkt nu Taal en lees circuit groep 3

Taal en lees circuit groep 3

Hoe kan je de kinderen gericht laten oefenen nadat zij hun werkboek van de taal/leesles af hebben? Je kunt kiezen voor werkbladen, maar hoe leuk is het als de kinderen op verschillende soorten manieren en op een speelse manier aan het oefenen zijn met de lesstof! In deze blog kan je lezen hoe Joy een taal/lees circuit heeft opgezet.

Joy (te volgen op Instagram via @jufjoy__) geeft les in groep 3 en legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren en het werken met thema’s. Ze zal regelmatig op Klasvanjuflinda.nl haar ervaringen delen. 

Organisatie
Iedere ochtend starten wij met een taal/leesles. Deze les begint klassikaal en eindigt in het (deels) zelfstandig maken van de opdrachten uit het werkboekje. Wanneer de kinderen hiermee klaar zijn, gaan zij aan de slag met een onderdeel uit het taal/lees circuit.

Om er voor te zorgen dat alle kinderen alle vijf de onderdelen doen, zijn ze ingedeeld in groepjes. Ieder groepje heeft zijn eigen kleur. Op het planbord hangen pictogrammen van de onderdelen van het circuit.

Voor ieder groepje hangt er een magneetje in de desbetreffende kleur bij één van de onderdelen. Zo is het voor de kinderen overzichtelijk welk onderdeel zij die dag mogen doen. De magneetjes worden iedere dag verwisselt en aan het eind van de week hebben alle kinderen dus alle vijf de onderdelen gedaan.

Planbord

Onderdelen van het circuit
De onderdelen van het circuit kan je laten wisselen zo vaak als je wilt. Ik heb er voor gekozen om per thema (van de methode Lijn 3) te bepalen welke opdrachten in het circuit komen. Bij thema 1 had ik de volgende onderdelen in mijn circuit:

1. Taal- en leesspelletjes
Het eerste onderdeel zijn de taal- en leesspelletjes van de methode Lijn 3. Bij thema 1 zijn dit de spelletjes klankenmemorie en luisterbingo. Bij de klankenmemorie moeten de kinderen de juiste klank bij het plaatje vinden. Bijvoorbeeld de letter ‘k’ bij het woordje ‘kin’. Er staan steeds drie bolletjes onder het plaatje en de letter. Eén van die drie rondjes is gekleurd (zie onderstaande foto). Dit geeft de positie van de klank aan.

Bij de luisterbingo moeten de kinderen acht kaartjes open voor zich neer leggen. Daarna zetten zij de cd-rom aan. Zij horen steeds woordjes en als deze op hun kaartje staat, mogen zij deze om draaien. De woorden van de luisterbingo hebben de kinderen tijdens de woordenschat lessen van Lijn 3 geleerd. Zodra iemand alle acht de kaartjes omgedraaid heeft, heeft deze persoon bingo.

Wil je juist leesonderwijs geven zonder gebruik te maken van de leesmethode? Lees dan de blogs van Marianne nog eens terug.

klanken memorie taal groep 3 lijn 3 Luisterbingo taal lijn 3 groep 3

2. Woordmaker
Bij Lijn 3 werken we met de ‘woordmaker’. Bij Veilig Leren Lezen (VLL) is dit het ‘klikklak-boekje’. De kinderen gaan woordjes maken met hun woordmaker. Bij de woordmaker zitten plaatjes. De kinderen leggen de woorden bij de plaatjes

Zijn ze klaar, dan mogen zij zelf ook nog proberen woordjes te maken. Tip: als dit op een gegeven moment niet meer uitdagend genoeg is, kun je de woorden ook laten opschrijven op papier of met een letterdoos neer laten leggen.

3. Schrijfopdracht
Tijdens dit thema gaan de kinderen verschillende schrijfpatronen oefenen. Dit doen zij in hun schrijfschrift (van de methode Klinkers). Onze schrijfschriften hebben aan het eind van ieder thema twee bladzijden die ‘anders’ heten.

Hier oefenen kinderen op een andere manier het schrijven. Bij dit thema waren het schrijfpatronen oefenen in een kasteel.

4. Woord-doe-boekje
Bij het woord-doe-boekje (of bij VLL het ringboekje) lezen de kinderen de woordjes uit het boekje (3 keer). Daarna draaien zij het boekje om. Ze zien nu alleen nog de plaatjes. In hun werkboekje schrijven de kinderen nu de woordjes die zij zien op het plaatje.

Daarna kijken zij (met het woord-doe-boekje open) de woorden na. Goed? Dan plakken ze een sticker. Niet goed? Dan verbeteren zij eerst het woord en plakken daarna de sticker.

Woorddoeboek groep 3 lijn 3

5. Lees- en schrijfhoek
Op de gang hebben wij een leeshoek en een schrijfhoek. Het groepje dat hierin mag werken, mag kiezen in welke hoek zij gaan werken. In de leeshoek mogen zij lekker op hun gemak een boekje lezen.

In de schrijfhoek heb ik momenteel nog geen gerichte opdracht. De kinderen mogen zelf kiezen waarmee zij aan de slag gaan. Woordjes stempelen, letters overtrekken, woordjes leggen met schelpjes in het zand, zelf woordjes bedenken met de geleerde letter, enzovoort.

Er liggen veel verschillende materialen waarmee de kinderen aan de slag kunnen, zowel in schrijfmateriaal als materiaal waarop en waarmee geschreven kan worden.

Voordelen van het taal en leescircuit
De voordelen van het circuit zijn dat de kinderen op hun eigen tempo de lesstof kunnen verwerken en vervolgens door kunnen met het oefenen van een onderdeel van het taalcircuit. De kinderen hoeven dus niet te wachten en maken hierdoor goed gebruik van hun oefentijd.

Verder zijn de opdrachten uit het circuit verrijkend en een goede aanvulling op de taal/leesles. Doordat de kinderen met andere materialen werken en op andere werkplekken, is dit uitdagend voor hen.

Ieder groepje is ook elke dag met een ander onderdeel bezig, waardoor er veel wisseling zit in de manier van verwerken. Dit houdt het voor de kinderen leuk om te oefenen.

Tegen de tijd dat zij bijvoorbeeld minder interesse krijgen voor de woordmaker, kun je dit onderdeel vervangen voor een nieuw onderdeel.

Wat doen jullie kinderen nadat zij hun werkboek van de taal/leesles af hebben?

Taal en leescircuit groep 3

 

joy hoogervorst

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is vier jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 3, groep 4 en groep 6 gedraaid. Momenteel is zij (voor haar tweede jaar) werkzaam in groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren, bewegend leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

Dit bericht heeft 10 reacties

  1. Nathalie

    heb je de klanken memorie zelf gemaakt?

  2. Emma

    Ik zie dat je in het circuit geen werkboek opdrachten of rijtjes lezen doet. Doen ze het circuit eigenlijk als klaarwerk na het werkboek? Hoelang ben je dan klassikaal bezig?

  3. Violet Mooij

    Beste Joy,

    Waar kun je het stencil vinden dat hoort bij het woord-doe-boekje. Ik heb de methode doorzocht, maar niets gevonden helaas! Verder echt een super leuk circuit. IK ga het zeker toepassen in de klas! :)

    Groetjes Violet Mooij.

  4. Linda Werkman

    Super leuke ideeën! Maar wat gaan de kinderen doen als ze klaar zijn met het woord-doe-boekje en de schrijf opdracht?

    1. Joy Hoogervorst

      Bij mij is het nog niet vaak gebeurd dat ze eerder klaar waren. Maar met weinig tijd over zou ik zeggen pak een leesboekje of de woordmaker. En met meer tijd evt een letterdoos. Soms hebben ze ook een thema werkboekje (bv van yurls) in hun laatje, die kunnen ze ook evt nog pakken.

  5. wendy smit

    Hoe doe je het met de klassikale instructie.? Volgens de methode gaan de drie stèren dan eerder aan de slag, hou je dit ook aan?

    1. Joy Hoogervorst

      Ja dat hou ik inderdaad ook zo aan. Die gaan al eerder zelfstandig aan de slag en beginnen hierdoor ook vaak iets eerder aan het circuit. Tot nu toe gaat dit prima!

  6. Corrie de jong

    Ha, grappig,
    Ik dacht dat ik schelpjes met letters echt helemaal zelf bedacht had….

    Gr C

    1. Joy Hoogervorst

      Inderdaad grappig! Hetzelfde idee gehad kennelijk, leuk!

Geef een reactie