Je bekijkt nu 4 motiverende leesactiviteiten in groep 3

4 motiverende leesactiviteiten in groep 3

Groep 3 staat in het teken van leren lezen, schrijven en rekenen. Ondanks dat de kinderen ontzettend veel moeten gaan leren, hebben zij ook nog een behoefte om lekker te kunnen bewegen. En hoe fijn is het om deze twee dingen te combineren! Bij mij in de klas probeer ik veel gebruik te maken van verschillende motiverende leesactiviteiten. Hoe? Dat lees je in deze blog!

Behoefte aan beweging
Het is algemeen bekend dat alle kinderen behoefte hebben aan beweging. Bij jonge kinderen is deze behoefte nog sterker. Een hele dag op een stoeltje zitten en luisteren naar de juf is dan ook best veel gevraagd voor kinderen uit groep 3.

Om aan hun bewegingsbehoefte te voldoen, probeer ik meerdere keren op een dag even lekker met ze te bewegen. Soms is dat gewoon even wat rek- en strek oefeningen tussendoor, een bewegingsspelletje of een dansje.

Maar vaak is het ook een coöperatieve werkvorm. Ik kies er regelmatig voor om een motiverende werkvorm in te zetten in de klas, omdat je dan naast even bewegen, óók nog bezig bent met de lesstof.

1. Mix en ruil
Een vorm die ik veel inzet in de klas is ‘mix en ruil’. Dit is een coöperatieve werkvorm. Ik ben fan van coöperatieve werkvormen, omdat alle kinderen tegelijkertijd bezig zijn met het beoefenen van de lesstof en ze ook nog met veel verschillende kinderen aan het samenwerken zijn. Tevens zijn deze werkvormen ook nog lekker actief!motiverende leesactiviteiten in groep 3

Bij ‘mix en ruil’ krijgen de kinderen een kaartje met een woordje op de voorkant en een plaatje op de achterkant. Het plaatje houden zij tegen hun buik aan (zodat de ander het niet kan zien).

Ze vormen een willekeurig tweetal. Hun maatje probeert het woordje te lezen, daarna controleren ze (d.m.v. het plaatje) of dit klopt. Daarna leest degene waarvan het kaartje net is gelezen, het kaartje van zijn maatje.

Weer wordt gekeken a.d.h.v. de afbeelding of dit juist is. Daarna ruilen zij van kaartje en gaan zij op zoek naar een nieuw tweetal. De kinderen zijn in korte tijd dus heel veel woordjes/zinnetjes aan het lezen.

Dit kan ook met stukje gekopieerd uit het rijtjesboek (Lijn 3) of met de wisselrijtjes (Veilig leren lezen). Zie onderstaande foto’s.

2. Letterdobbelstenen
Zodra de kinderen uit mijn klas zes letters konden lezen, heb ik de letterdobbelsteen geïntroduceerd. Op de dobbelsteen stonden de zes letters die zij konden lezen. Met deze dobbelstenen kun je verschillende spelletjes doen.

Tot nu toe heb ik ze altijd per tweetal een dobbelsteen gegeven en daar spelletjes mee laten spelen, zoals:

  • De dobbelsteen laten gooien en de letter laten benoemen in tweetallen.
  • De dobbelsteen laten gooien, de letters laten benoemen en het klankgebaar erbij maken.
  • De dobbelsteen laten gooien, de letters laten benoemen en een woordje erbij bedenken.
  • De dobbelsteen laten gooien, een woordje maken met de letter die ze hebben gegooid.

Je raadt zeker al wat ik ga doen zodra de kinderen 12 letters kennen?!

3. Lees speurtocht
Lekker buiten lezen is natuurlijk véél leuker dan binnen. Vandaar dat ik laatst  2×12 blaadjes verstopt hebt op het schoolplein met daarop rijtjes met woordjes of korte zinnetjes.

Alle blaadjes lagen er dubbel, zodat er voldoende blaadjes waren voor de kinderen om constant ergens te kunnen lezen. Alle kinderen kregen een afkruis-blad met daarop de getallen 1 t/m 12 (gelijk aan de getallen die op de leesbladen stonden).

Buiten gingen ze per tweetal op zoek naar de blaadjes met woordjes/zinnen. Als ze er eentje hadden gevonden mochten ze om en om een woordje/zinnetje lezen en als ze het hele blad hadden gelezen, mochten ze een kruisje zetten bij het desbetreffende nummer.

Zo waren alle kinderen op een actieve en betrokken manier aan het oefenen met het lezen. Wat ik niet vertelde aan de kinderen was dat het stiekem gewoon de rijtjes uit het rijtjes boek waren!

5 motiverende leesactiviteiten in groep 3

4. Flitsen
Ik koppel regelmatig een leuke werkvorm aan het woordjes/letters flitsen uit de methode (wat wij dagelijks doen). Bijvoorbeeld: bij ieder woordje wat ze zeggen een keer springen of een rondje draaien. Alleen de meisjes of alleen de jongens noemen de woordjes op. Eén tafelgroepje noemt de woordjes op. Etc.

Ook flitsen we regelmatig de letters en maken de kinderen hierbij de klankgebaren. Zo probeer ik veel afwisseling in te brengen in dezelfde oefening zodat het leuk blijft!

Wist je dat op www.youtube.nl ook hele leuke filmpjes voor het flitsen van de woordjes staan? Bij mij in de klas zijn ze fan van robot lezen! https://youtu.be/G1gUQuPe32o

Welke werkvormen gebruik jij tijdens de leeslessen?

joy hoogervorst

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is vier jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 3, groep 4 en groep 6 gedraaid. Momenteel is zij (voor haar tweede jaar) werkzaam in groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren, bewegend leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

Dit bericht heeft 8 reacties

  1. Maria

    De letterdobbelstenen gaan we eens uitproberen.

  2. veerle

    Hoe werkt het robotlezen? Gewoon de woordjes lezen? Ik krijg geen geluid bij het filmpje op YouTube. Bedankt voor de fijne leesactiviteiten. Groetjes

    1. Joy Hoogervorst

      Hallo Veerle, ja dat klopt de kinderen lezen gewoon de woordjes. Als de robot gaat bewegen, doen zij de bewegingen. In mijn klas heb ik zelf afgesproken met de kinderen dat als de woordjes komen, ze snel gaan zitten. Zodat ze echt geconcentreerd gaan lezen. Veel plezier ermee!
      Groetjes, Joy

  3. Evelyn

    Fijne werkvormen, maar hoe controleer je of de leerlingen de woorden juist lezen?

    1. Helemaal controleren kun je het niet. Maar je kunt al een stukje controleren door zelf actief rond te lopen. Je hoort en ziet dan al een heleboel. Verder kun je de kinderen leren hoe ze elkaar kunnen corrigeren als ze in tweetallen of groepjes werken. Dit werkt bij mij in de klas erg goed!

  4. Ariëtte

    Wat een leuk idee zo’n leesspeurtocht.
    Ga ik volgende week doen met mijn groep 3 (op een andere school in Lisse ;-)

Geef een reactie