D-dag: oefenen met de letter d

In groep 3 is het aanleren van de letters d en b best een pittige opgave. Veel kinderen halen deze twee letters door elkaar. Om op een leuke, spelende manier tóch het verschil tussen deze twee letters aan te leren, bedachten wij (mijn parallel collega en ik) de ‘d-dag’. Een dag die in het teken staat van het leren van de letter d.

Wat wij deze dag allemaal deden, lees je in deze blog.

De letters d en b
Het verschil tussen de letters d en b is niet groot. Hierdoor is het voor veel kinderen lastig om het verschil te onthouden tussen deze twee letters. Ik merkte dat veel kinderen in mijn klas deze twee letters dan ook door elkaar haalden. Dus daar wilde ik iets mee doen.

Vanuit mijn leesmethode (Lijn 3) wordt het aangeraden om de focus op één letter te leggen. Dus kies óf de letter b óf de letter d. Als ze namelijk de ene letter kennen, weten zij ook vanzelf wat dan die andere letter is. Wij kozen voor de letter d, omdat wij daar het duidelijkste klankgebaar bij hebben.

Het idee
Vervolgens zijn wij gaan bedenken hoe wij op een betekenisvolle manier zouden kunnen gaan oefenen met de letter d. Wij hadden al bedacht om een leesles helemaal te wijden aan het oefenen van deze letter.

Hierbij wilden wij graag dat het ging leven bij de kinderen. Daarom bedachten wij een verhaal om dit oefenmoment heen.

De brief
De kinderen ontvingen een dag voorafgaand aan de oefendag een brief. Deze brief kwam van ‘ddikke dame met ddoos’. Zij schreef in haar brief dat ze in de klas was geweest.

Zij had gezien dat er heel hard gewerkt werd, maar dat ‘haar letter’ nog lastig was. Zij vertelde in haar brief dat de volgende ochtend ddeur dicht zou zijn.

De kinderen kregen de opdracht om zoveel mogelijk woorden (in de hal) op te schrijven met de letter d. Als dit er genoeg zouden zijn, kregen zij van ddirecteur de sleutel.

D-dag: oefenen met de letter d

In de klas lag vervolgens ddoos. Hierin zaten opdrachten voor een circuitje met opdrachten over de letter d. Kortom, alles stond in het teken van deze letter.

De kinderen hadden al snel door om welke letter het ging (in de brief was ook steeds deze letter rood gekleurd). En het ging al snel leven. Want wie was deze dame?

En hoe zou zij dan de deur op slot doen? We hadden toch geen sleutelgat? Spannend, spannend!

D-dag
De volgende ochtend zat inderdaad de deur op slot. In de hal lag een hele lange rol papier en veel stiften. Alle kinderen gingen direct aan de slag met het schrijven van woordjes met de d.

Sommige kinderen hadden zelfs thuis al woordjes bedacht!

D-dag: oefenen met de letter d

Vervolgens kwam de directrice met een envelop. De kinderen hadden genoeg woordjes bedacht om de sleutel te mogen ontvangen. Gelukkig zat deze in de envelop en ging de deur weer open!

D-dag: oefenen met de letter d

In de klas stond de doos. Samen met de kinderen werd deze doos open gemaakt. Hierin zaten de opdrachten voor het circuit. Nadat wij alle spullen hadden bekeken, gingen we eerst nog een klassikaal stukje doen.

We gingen een letterfilmpje kijken, spullen zoeken in de klas met de letter d (deze zetten wij op de kast), een d-verhaal lezen en een woordweb maken. Daarna was het tijd voor het circuit.

Circuit 
De onderdelen van het circuit waren als volgt:

  • De letter d maken van klei en deze versieren
  • Het d verhaal nogmaals lezen en de letter d steeds kleuren. Op de achterkant zat een schrijfblad van de letter d. Deze mochten ze daarna maken
  • In folders op zoek gaan naar de letter d. Deze gingen de kinderen uitknippen en op een vouwblaadje plakken.
  • Een werkboekje met opdrachten over de letter d maken
  • De letter d en woorden met de d schrijven in scheerschuim

D-dag: oefenen met de letter d

Afsluiting
Als afsluiting gingen we buiten nog met stoepkrijt woordjes schrijven met de letter d. Daarna kregen alle kinderen een drop sleutel. Want drop begint natuurlijk ook met de d!

De kinderen waren erg enthousiast en ik merkte doordat wij er een verhaal aan hadden gekoppeld dat het erg leefde bij de kinderen. Dit kreeg ik ook terug van ouders.

Natuurlijk zullen er kinderen zijn die nog steeds soms moeite hebben met de letter d en/of b, maar ik merk dat het grootste deel van de klas de letters er nu vrij goed in heeft zitten!

En mochten ze zich nog vergissen, dan verwijzen wij gewoon naar ddikke dame met ddoos!

Hebben jouw leerlingen ook moeite met de letters d en b? Hoe ga jij hier in de klas mee om?

Auteur:

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is drie jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 4 en groep 6 gedraaid in Den Haag en is nu werkzaam in Lisse. Dit jaar staat zij voor groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

4 gedachten over “D-dag: oefenen met de letter d

    • Joy schreef:

      Een verhaal met veel woorden met de d er in. Die hebben we zelf geschreven! Ik kan hem je toesturen. Als je dat wilt, kun je me een berichtje sturen op instagram onder de naam jufjoy_
      Groetjes,
      Joy

  1. Ashley schreef:

    Hoi wat een leuk idee!
    Ik vroeg me af, is het d verhaal en het werkjboekje speciaal voor deze dag gemaakt? Kan ik dit ergens vinden?
    En doe je deze dag bij het aanleren van de d? Of een tijdje nadat deze letter al aangeboden is geweest?
    Groetjes Ashley

    • Joy schreef:

      Dankjewel!
      Het werkboekje hebben wij samengesteld uit werkbladen van onze oude leesmethode (veilig leren lezen).
      En wij hebben de d-dag pas een poos later aangeboden toen we merkten dat veel kinderen de D en B om gingen wisselen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *