Lezen in de bouwhoek

Van blokken stapelen, naar bewust bouwen, naar precieze constructies. Dit zijn fases in de bouwontwikkeling van jonge kinderen. In groep 3 zijn de kinderen volop bezig met het leren lezen. Het is dan ook interessant om het lezen te koppelen aan het bouwen in de bouwhoek.

Op deze manier sluit je aan bij de betekenissen van de kinderen. In dit blog deel ik (Laura) een paar ideeën om het lezen toe te voegen in de bouwhoek. Ook voor de kinderen van groep 4 kan dit een mooie aanvulling zijn. Eind groep 4 neemt de interesse in het spel vaak af. Dit is een goede ontwikkeling. Constructieve activiteiten zullen dan meer in trek zijn.

Allereerst is het belangrijk om een rijk aanbod te hebben in de bouwhoek. Denk hierbij aan de blokken van de Haagse set, kleine Fröbel-blokjes, Kapla, planken, kokers, rekenstokken, enzovoort.

Voeg hierbij spelmateriaal toe: bomen, steentjes, auto’s, poppetjes, dieren, Barbie-poppen, enzovoort. Maar ook potloden, papier, stof, plakband, touw en scharen zijn een goede toevoeging. Als kinderen het materiaal voor handen hebben, kunnen zij tijdens het bouwen keuzes maken in wat zij gebruiken.

Informatie opzoeken

Zowel vooraf als tijdens het bouwproces, kunnen de kinderen in boeken informatie opzoeken en lezen. Zo komen zij op ideeën voor het bouwen. Naast boeken kunnen de kinderen de informatie ook vinden op een Chromebook/tablet. Zo gaat het spelend leren al deels richting het onderzoekend leren (midden-/bovenbouw).

Bij het thema kamperen kan bijvoorbeeld een vliegveld gebouwd worden. De kinderen lezen eerst in boeken over het vliegveld. De boeken ‘Met het vliegtuig’ van de Kijkdoos-serie en ‘Op reis met het vliegtuig’ van de Willewete-serie zijn aanraders.

Nadat de kinderen de informatie hebben gevonden kunnen zij gaan bouwen. Ook tijdens het bouwproces zullen de kinderen de boeken gebruiken. Door de kinderen de beschikking te geven over pen en papier kunnen zij ook de informatieborden van het vliegveld namaken.

Een ander groepje kinderen had het idee om een stad na te bouwen. Een stad waar zij graag naartoe willen op vakantie: New York. Ook zij lezen eerst in boeken om met informatie te komen. Maar ook de Chromebooks worden erbij gepakt. Op Wikikids kunnen de kinderen veel informatie vinden.

Mooie boeken waarbij verschillende steden langskomen zijn: ‘Reis rond de wereld’ en ‘De familie Opstap maakt een wereldreis’. Tot slot kan er een informatiefolder gemaakt worden bij de stad.

Een verhaal bouwen

Een ander idee is het bouwen van een verhaal. Met name de meiden uit mijn groep 3/4 zijn hier fan van! Zo hebben kinderen naar aanleiding van een gelezen Avi-boek het verhaal nagebouwd. Maar er zijn ook kinderen die zelf aan de slag gaan met bouwen en al bouwende tot een verhaal komen.

Door het toevoegen van spelmateriaal kunnen zij het verhaal ook echt uitspelen. Onder andere de fantasie en de mondelinge taalontwikkeling worden hiermee gestimuleerd.

Net als bij een speeltafel, kunnen de kinderen foto’s maken van hun spel. Bij de scènes (foto’s) kunnen de kinderen vervolgens hun verhaal schrijven.

Bij het thema kledingwinkel heb ik in de bouwhoek vilt en andere stofjes toegevoegd. Hiermee konden de kinderen hun kledingwinkel verder aankleden.

De kinderen hebben open/dicht bordjes gemaakt, maar ook reclameposters. Hierdoor zijn zij bezig met schrijfactiviteiten. Tot slot hebben zij hun verhaal opgeschreven.

Plattegrond maken

Als reken-wiskunde opdracht kan het maken van een plattegrond van het bouwwerk worden toegevoegd. Maar dit kan ook een lees-schrijfactiviteit zijn.

Zo kunnen zij bij het thema tuincentrum een plattegrond maken van de tuin. Allereerst lezen de kinderen in de boeken welke soorten bloemen er zijn, bekijken zij tuinontwerpen en schrijven zij op welke spullen ze nodig hebben voor de inrichting van de tuin.

Na het bouwen maken zij hiervan een plattegrond. Ze schrijven op de legenda wat er allemaal te zien is.

Schrijven

Tijdens het spel in de huis- en spelhoek maak ik veel gebruik van lees-schrijfactiviteiten. Zoals het maken van naamborden, kassabonnen en prijslijsten. Maar ook in de bouwhoek kan dit prima toegepast worden. Naamborden, prijslijsten, informatiefolders, noem maar op.

Bij het thema post hebben de kinderen ‘de weg van de post’ nagebouwd. In de boeken hebben de kinderen informatie gelezen. Tijdens het bouwen hebben zij de boeken en informatie nodig. Ze schrijven naamborden om duidelijk te maken wat zij gebouwd hebben.

Eerder in dit blog is geschreven over het bouwen van de stad New York. Deze kinderen waren zo enthousiast dat zij, naar aanleiding van hun bouwwerk, een eigen reisbureau hebben opgestart (in de bouwhoek). Ze zijn begonnen met het maken van informatiefolders.

Bij het thema de ruimte hebben de kinderen in de bouwhoek een ruimtevaartmuseum gebouwd. Ook hiervoor zijn prijslijsten, naamborden en informatieborden nodig. Er wordt op verschillende manieren informatie gelezen.

Al met al zijn er verschillende manieren om het lezen toe te voegen in de bouwhoek. Lezen, informatie opzoeken, verhalen bedenken, naamborden maken, enzovoort.

OOK AAN DE SLAG MET SPELENDERWIJS LEREN?

In mijn e-cursus leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel. 

Neem vooral mee waar je enthousiast van wordt en probeer de dingen uit. Ik hoop dat je uiteindelijk weer met net zoveel plezier zult lesgeven als ik toentertijd. De e-cursus is geschikt voor groep 3 en groep 4 leerkrachten.

Gebruik jij de bouwhoek al op deze manier?

Over Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht in groep 3/4 op een basisschool in Zeewolde. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *