Je bekijkt nu Dit is de basis van het voorlezen

Dit is de basis van het voorlezen

Kinderen vinden het heerlijk om voorgelezen te worden. Momenteel ben ik in groep 2 bezig met het boek ‘Pluk van de Petteflat‘. Het is af en toe best pittig voor de kinderen, maar ze kunnen goed de verhaallijn volgen.

Ook is het boek heel geschikt voor het doen van verschillende stemmen en typetjes. Erg leuk! Tijdens het voorlezen probeer ik op onderstaande dingen te letten.

Rust in de klas
Ik wil het tijdens het voorlezen stil hebben. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor de kinderen die aan het luisteren zijn. Een regel is dan ook dat er tijdens het voorlezen niet gelopen wordt, dus niet naar de prullenbak, handen wassen of tas wegbrengen. De kinderen kunnen elkaar zo niet afleiden.

Zichtbaar zijn
Niets is zo vervelend als je als kind de platen niet kan zien. Zorg er daarom voor dat je het boek goed omhoog houdt tijdens het voorlezen. Leer jezelf eventueel aan om op de kop te lezen, al doe ik dit zelf niet.

Ik wissel het boek af door het links, dan weer rechts voor me te houden. De hulpjes zet ik altijd recht voor me neer, zodat ook zij alles kunnen zien.

Ook leuk!

Dit is de basis van het voorlezenDuidelijk praten
Zorg ervoor dat je duidelijk praat. Gebruik je stem ook goed en praat niet te hoog, dit is een valkuil voor veel beginnende leerkrachten. Het is leuk om stemmetjes te gebruiken, maar oefen dit wel eerst van te voren.

Wanneer je ‘te raar’ praat is het niet meer te volgen. Wanneer je het te overdreven doet, luisteren de kinderen alleen nog maar naar jou en niet meer naar het verhaal.

Goede voorbereiding
Zorg dat je het boek zelf al een keer hebt gelezen. Natuurlijk kun je prima een boek voorlezen, zonder het ooit gelezen te hebben, maar je kunt zo nog beter inspelen op het verhaal. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehad, dat ik per ongeluk het verkeerde stemmetje gebruikte, wie niet?

Door het boek van te voren even door te bladeren kun je dit voorkomen. Je weet ook goed waar de ‘grapjes’ en ‘hoogtepunten’ zitten. Je kunt het daardoor voor de kinderen nog grappiger en spannender maken!

Plezier hebben
Lach met de kinderen mee als ze moeten lachen en reageer op hun spontane reacties. Soms moet je het voorlezen gewoon lekker beleven en er niet te veel een ‘les’ van willen maken. Kinderen gaan genieten, als jij er ook van geniet!

Wil je meer weten over interactief voorlezen? Lees dan mijn review eens over het boek ‘Interactief voorlezen’. 

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft 6 reacties

  1. Annet

    Stel vragen over het verhaal. Wat zou er gebeuren? Waarom doet hij dat. Wat ging er mis? Goed voor het begrijpend lezen!

      1. emma

        dankje linda ik deed mee met de voorleeswedstrijd in de klas en het hielp

  2. Kimberley

    Nog een tip voor de bovenbouw leerkrachten: Probeer op een spannend moment te stoppen, zodat de leerlingen uitkijken naar het volgende voorleesmoment.

    1. Dineke

      Ik had precies dit gedaan in mijn klas hier op de basisschool in Amsterdam Oud-Zuid, en toen belde een ouder mij in de avond op of haar dochter mij iets mocht vragen (meisje uit mijn klas): “juuuffff, hoe liep het nou af…”
      Zo schattig!

Geef een reactie