Stripboeken in de klas. Mag dat?

Stripboeken in de klas. Mag dat?

Als je me al wat langer volgt weet je dat ik gek ben op lezen en boeken. Vroeger ging ik elke zaterdag naar de bibliotheek om weer een voorraad leesboeken voor de nieuwe week te halen. Ook van stripboeken kon ik echt genieten. Op zondag gingen we vaak naar mijn opa en oma en dan zaten we met alle kleinkinderen op een rij Suske en Wiskes te lezen. Tegenwoordig zijn er verschillende meningen over stripboeken. De ene vindt het alleen geschikt voor de ‘leuk’ en geen geschikt leesmateriaal voor in de klas en de ander roept dat het lezen vooral leuk moet zijn! In dit artikel geef ik je 5 redenen waarom stripboeken wél geschikt zijn in de klas.

Stripboeken zijn leuk
Leesboeken worden door kinderen soms saai gevonden, terwijl ze wel graag stripboeken lezen. Wat zo bijzonder is, is dat een kind en volwassene van hetzelfde stripboek enorm kunnen genieten. Stripboeken bevatten veel humor, al worden sommige grapjes alleen door volwassenen begrepen.

Ook leuk! Waarom lezen wel degelijk ‘stom’ kan zijn. 

Stripboeken hebben een duidelijke verhaallijn
Er zijn verschillende soorten stripverhalen. De Suske en Wiske bevat één lang verhaal en de Donald Duck heeft allerlei korte verhalen, maar elke strip heeft een duidelijke verhaallijn. Je kunt de oorzaak-gevolg en probleem-oplossing herkennen. Daarnaast heeft elke strip net als een leesboek bepaalde personages. Zwakke lezers vinden het vaak fijn dat de verhalen kort zijn.

Stripboeken in de klas. Mag dat?

Stripboeken bevatten weinig tekst
Doordat een stripboek 50% uit plaatjes bestaat kan een zwakke lezer al heel aardig de verhaallijn inschatten. Ook de korte zinnen en dialogen zijn (ook voor beelddenkers) prettig om te lezen. Voor groep 3/4 zijn de strips voor beginnende lezers erg geschikt.

Stripboeken zijn leerzaam
Sommige strips zijn geschreven voor de ‘leuk’, maar er wordt ook veel kennis overgebracht. Een strip kan moeilijke woorden bevatten, maar door het beeld toch begrepen worden. Daarnaast gaan de stripfiguren vaak heel de wereld over en daardoor leren kinderen snel de wereld kennen. Wanneer een personage in een leesboek naar de Eiffeltoren gaat, kan het kind hier niet altijd een beeld bij oproepen. Hierdoor vergeet hij het woord ‘Eiffeltoren’ al snel weer. In een stripboek wordt het woord gekoppeld aan een plaatje en kan de lezer het hierdoor beter onthouden. Voor oudere kinderen is de serie van ‘Nul tot nu‘ een echte aanrader.

Stripboeken zijn overal
Stripboeken maken onderdeel uit van onze leescultuur. Door af te wisselen ervaren de kinderen dat je leesplezier uit verschillende materialen kunt halen. Het aanbod van stripboeken is daarnaast ook erg groot. Ook voor de niet-lezer is er wel een geschikt exemplaar te vinden.

Wat vind jij van stripboeken in de klas?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

6 gedachtes over “Stripboeken in de klas. Mag dat?

  1. Martijn van Heerde zegt:

    Bij ons op school mogen de kinderen een keer in de week Duckies lezen. In mijn groep (2/3) doe ik het met de Donald Duck junior, en het valt gelijk op dat de kinderen met een lagere leesmotivatie de volle tijd ingespannen aan het lezen zijn.

  2. spellingjuf zegt:

    Ben het helemaal met je eens wat betreft stripboeken in de klas! Alleen zullen de kinderen beter over de Eiffeltoren leren (met dubbel F) dan over de Eifeltoren (met enkel F) want die laatste bestaat niet…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *