Motiverend lezen? Theaterlezen!

Wij hebben onlangs het ‘Theaterlezen’ geïntroduceerd. Het is in principe op elke school haalbaar, want bij het theaterlezen heb je geen decor, kostuums of andere benodigdheden nodig. Het enige wat je nodig hebt is een boek! De kinderen bij wie we het geïntroduceerd hebben zijn kinderen die moeite hebben met lezen en kinderen bij wie het lezen wel goed verloopt maar achterlopen in de taalontwikkeling.

Het lezen
Het voordeel van Theaterlezen is dat je een tekst een aantal keer leest (herhaald lezen). Je oefent namelijk voor de leesvoorstelling voor je ouders, de klas of een filmopname. Ongemerkt oefenen de kinderen de tekst voor hun rol een aantal keer. Dit komt ten goede van de woordherkenning en het leestempo (vloeiend lezen). Natuurlijk lezen en luisteren ze ook mee als een ander zijn of haar rol voorleest. Kinderen die normaal niet geïnteresseerd zijn in het meelezen als er voorgelezen wordt, doen dat nu wel. Ze moeten namelijk goed weten waar ze zijn en wanneer zij hun tekst weer voor moeten lezen.

Leesmotivatie en leesbeleving
Doordat het geen saaie teksten zijn en het op een andere manier aangeboden wordt, verbetert de leesmotivatie. Ook de leesbeleving is ineens heel anders. Er wordt gewerkt aan intonatie, want de tekst moet natuurlijk wel leuk voorgelezen worden! Dit betekent overigens niet dat er voorgelezen wordt met ‘gekke stemmetjes’. Door het gebruik van intonatie en mimiek kunnen kinderen al veel door laten klinken in hun rol. Een goed begrip van de tekst is hierbij van belang!

Taalvaardigheden
Bij Theaterlezen wordt de inhoud van de tekst ook besproken. Wat gebeurt er in het verhaal? Welke personages komen in het verhaal voor? Wat is het karakter van de personages? Het bespreken van het verhaal en de personages is belangrijk zodat de kinderen zich beter in kunnen leven in hun rol. Door over de tekst te spreken verbetert ook weer de taalvaardigheid. We maken regelmatig een mindmap van de inhoud van de tekst. Dit kan zowel gebruikt worden met een informatieve tekst als een verhaal. Bij informatieve teksten kun je met een mindmap de gegeven informatie goed in kaart brengen, terwijl je bij een verhaal de verschillende personages met bijbehorende karakters/emoties/kenmerken in kaart kan brengen.

Meer oefenen!
De kinderen oefenen de teksten thuis, omdat zij de leesvoorstelling moeten voorbereiden. De kinderen oefenen hierdoor meer en hebben meer motivatie om thuis te oefenen. We gaan richting de zomervakantie dus houdt ook het Theaterlezen in het achterhoofd als middel tegen de zomerdip.

Meer lezen?
Natuurlijk is er veel meer te vertellen over Theaterlezen. Dit was slechts een introductie. Theaterlezen kan namelijk ook goed ingezet worden als evidence based leesinterventie. Zie hiervoor het artikel ‘Theater als inspiratiebron’.

Elseline Knuttel van Leesletters is overigens degene die mij geïnspireerd heeft het Theaterlezen in de praktijk te gebruiken. Met haar uitgeverij de Inktvis heeft zij twee nieuwe theaterleesboeken ‘Kikkers, Kikkers en nog meer kikkers’  en ‘Verkeerd verbonden’  op de markt gebracht.

Ik hoop jullie met deze blog geïnspireerd te hebben voor het gebruik van Theaterlezen in de klas. Veel plezier!

Groeten Chantal
Logomedia logopediepraktijk

Auteur:

Chantal Mailly is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Chantal is logopedist en eigenaar van Logomedia Logopediepraktijk in Dordrecht. Zij begeleidt zowel kinderen als volwassenen met uiteenlopende problemen. Denk hierbij aan begeleiding op het gebied van spraak, mondgedrag, stem, lezen en taal. Haar doel is de cliënten in haar praktijk zo goed mogelijk, volgens de laatste inzichten, te kunnen begeleiden waardoor zij zich kunnen ontwikkelen en de kans krijgen hun dromen na te streven.

2 gedachten over “Motiverend lezen? Theaterlezen!

  1. monique den boer schreef:

    hallo Linda,
    theaterlezen heeft voor veel leesplezier gezorgd.
    Een leuke weektaak:
    -tijdens het stillezen in de klas ieder zijn eigen stukje goed oefenen. ( de leerkracht samen met de zwakste lezers)
    -tijdens tijd voor zelfstandig werken in groepjes van 2, 3 of 4 gezamenlijk oefenen.
    -op het digibord een mooi podium-decor opgezocht en voordragen maar. (tijdens de pauzehap)
    -na de voordracht tips en tops uitgedeeld door klasgenoten.
    -het leesniveau en het leesplezier ging omhoog!

    dit was een groot succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *