Je bekijkt nu Kun je al een samenvatting maken van een tekst in groep 3?

Kun je al een samenvatting maken van een tekst in groep 3?

Leren lezen is natuurlijk een van de belangrijkste onderdelen in groep 3. En boeken lezen is natuurlijk erg leuk, maar op den duur soms net niet leuk genoeg meer. En dat los ik graag op een creatieve manier op.

Betrokkenheid vergroten

In de tweede helft van groep 3, maak ik graag en veel gebruik van andere teksten dan alleen de boeken van de methode en uit de klassenbieb. Soms omdat ze beter aansluiten bij een thema, soms om er een creatieve verwerking bij te maken. Ik merk vooral dat dit laatste de betrokkenheid vergroot, je leest met een doel.

Zeker de kinderen die wat meer moeite hebben met het leren lezen en die minder enthousiast zijn over het lezen, worden op een natuurlijke manier toch “gedwongen” om een tekst meerdere keren te lezen.

Eerste jaar; de kijkdoos

Ik had de teksten van De Klas van juf Linda gebruikt over huisdieren en wilde dieren, omdat ik gemerkt had dat dieren het altijd goed doen op deze leeftijd. Het eerste jaar maakten we een kijkdoos bij een zelfgekozen tekst.

De opdracht luidde; laat in de kijkdoos zien waar je tekst over gaat, dus ook de leefomgeving en wat je dier bijvoorbeeld eet moest zichtbaar zijn in de kijkdoos. De kinderen hebben er meerdere weken aan gewerkt en het resultaat was een groot succes.

De samenvatting

Het jaar erop wilde ik een stapje verder en iets meer gericht op lezen en schrijven dan alleen knutselen. Ik zag op het insta-account van @teacherslovehacks een erg leuke verwerking en besloot deze te gaan gebruiken bij de teksten over huisdieren. En dat resulteerde in een stukje samenvatten in groep 3.

Elke leerling mocht zelf een dier kiezen en daarna hebben we de tekst samen in groepjes gelezen. We bespraken klassikaal de moeilijke woorden en vertelden elkaar alvast iets over de tekst. Daarna volgde in het circuit de schrijfopdracht. Deze was dat ze van elk stukje tekst de belangrijkste zin over moesten schrijven.

Ik had vooraf gelinieerd papier klaargelegd ter grootte van een A-viertje met ongeveer evenveel regels als alinea’s in de tekst. Op de bovenste regel schreven de kinderen de titel van hun samenvatting, daarna zoals gezegd ongeveer een regel per alinea.

Ik wijs ze daarbij op het netjes schrijven, je moet het straks kunnen voorlezen en iemand anders moet jouw verhaal ook kunnen lezen.

Het creatieve gedeelte

Tot slot komt het creatieve gedeelte. Vouw van een (gekleurd) papier dat iets groter is dan A-vier, een schuin kruis en vouw het rechthoekige gedeelte naar achteren. Knip de vouw linksboven tot het midden in en zet voor de zekerheid met potlood een kruis in het bovenste vak.

Daar hoeven de kinderen namelijk niets in te tekenen, want dat is de plakstrook. De onderste driehoek is de bodem waarop je dier leeft en de twee driehoeken aan de zijkant vormen straks de leefomgeving van het dier. De kinderen tekenen datgene wat ze gelezen hebben in de tekst.

Hun dier tekenen ze in het klein op een los papiertje, plakken ze op een stukje karton en knippen het uit met een kleine plakstrook aan de onderkant. Nu alleen nog even in elkaar zetten!

Vouw de middelste driehoek aan de bovenkant naar links en plak deze vast achter de linker driehoek. Plak het dier met de plakstrook middenin op de bodem. En lijm de tekst op de onderste flap en klaar is je creatieve leesverwerking.

Door de flap aan de onderkant, kunnen de kunstwerken goed op de kast of vensterbank staan (eventueel met een stukje plakgum eronder).

Uiteraard lazen we onze verhalen over het uitgekozen dier ook aan elkaar voor. Het was erg leuk om de verschillen in de samenvattingen over hetzelfde dier van elkaar te horen.

Heel veel lees-, schrijf- en tekenplezier gewenst!

Geef een reactie