Waarom lezen wel degelijk ‘stom’ kan zijn

Ik kan lezen helemaal het einde vinden, maar dit hoeft niet voor elke leerling zo te zijn. Natuurlijk speel ik een belangrijke rol in het leesproces van kinderen, maar sommige kinderen blijven het lezen gewoon niet leuk vinden. Wanneer ik ze vraag wat ze dan niet leuk vinden is het voor hen moeilijk om hierop antwoord te geven. Meestal bedoelen ze: te weinig keus, te moeilijk, te saai, of te nutteloos.

Te weinig keus
Kinderen moeten 25 boeken per jaar lezen, dit is dus één boek per twee weken. Dit moet echt kinderliteratuur zijn, dus niet alleen stripboeken of tijdschriften. Per kind moeten zeven boeken in de boekenkast staan. Dus heb je 20 kinderen in de klas, dan zijn dit 140 boeken. Het aanbod van boeken is dus ontzettend belangrijk! Zorg ervoor dat kinderen over diverse onderwerpen lezen, dus niet alleen paardenboeken. Anders blijft de wereld en woordenschat zo klein. Ken de boeken uit je klassenbibliotheek, zodat je kinderen gericht kunt helpen met het uitkiezen van een boek. Vraag ook naar het verhaal, bijvoorbeeld: “Ben je al bij… daar wordt het heel spannend!” Vraag op school om budget voor nieuwe boeken of haal boeken uit de bibliotheek.

Waarom lezen wel degelijk ‘stom’ kan zijn

Te moeilijk
Wij hebben op school de boeken gecodeerd, zodat je snel kunt zien welk AVI het boek heeft. Alle kinderen weten ook in welk AVI (instructieniveau) ze mogen lezen. Er zijn onderwijsdeskundigen die zeggen dat je dit niet moet doen, maar wij ervaren dat de kinderen er ontzettend veel baat bij hebben. We voorkomen hiermee dat een kind onder of ver boven zijn niveau leest. Sommige kinderen hebben wel een boek op het juiste niveau, maar blijven zeggen dat ze het lezen moeilijk vinden. Misschien vinden ze het lezen dan moeilijk, doordat ze zich niet goed kunnen concentreren. Dit kun je oplossen door ze een stil plekje of koptelefoon te geven. Andere kinderen vinden het lezen lastig, omdat ze niet stil kunnen zitten. Laat een kind dan wandelend (op de gang) lezen. Het werkt echt.

Te saai
Er zijn leerkrachten, die hun eigen boekencollectie van ‘vroeger’ in de klas hebben gezet. Echt ontzettend lief, maar boeken als ‘Tippeltje’ of ‘De boze koster’ zijn niet echt meer van deze tijd. Kijk daarom kritisch naar je boekencollectie en moderniseer een aantal boeken. Wanneer je een boek voor een kind uitkiest zeg dan niet “Kijk, dit boek vond ik vroeger ook leuk…” Bij het woordje ‘vroeger’ gaan veel nekharen overeind staan. “Kijk, dit boek vind ik leuk” klinkt dan al beter.

Te nutteloos
Er zijn kinderen die zeggen dat ze lezen tijdverspilling vinden en dit is één van de lastigste reden. Ik denk dat dit antwoord gedeeltelijk komt door hun omgeving. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar ik weet dat er ouders zijn die lezen niet zo belangrijk vinden. Dit kan diverse oorzaken hebben: ouders vinden zelf lezen moeilijk of vinden het belangrijker dat ze met hun handen leren te werken. Er zijn veel kinderen die thuis nooit worden voorgelezen of die ouders nooit zien lezen. Het kan ook zijn dat kinderen op de straat of van vriendjes of familie horen dat lezen saai is. Dit voorbeeldgedrag ervaren kinderen als de waarheid en nemen ze over. Het is dan niet stoer om lezen wel leuk of ‘nuttig’ te vinden. Aan jou als leerkracht de taak om hier verandering in te brengen!

Wil je van jouw kinderen echte boekenwurmen maken? Bekijk dan mijn E-book ‘Een klas vol boekenwurmen‘ boordevol tips en inspiratie om het leesonderwijs nog leuker te maken!

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

2 gedachtes over “Waarom lezen wel degelijk ‘stom’ kan zijn

  1. Melanie Plag zegt:

    Een kleine aanvulling met betrekking tot een gevarieerd aanbod: zorg vooral ook voor informatieve boeken! Die kunnen met name jongens motiveren om te gaan lezen. Aanrader is de serie “Waanzinnig om te weten”: dit zijn echte “leesboeken” (dus niet alleen plaatjes met informatieve tekstblokken), met cartoons ter afwisseling, en over een groot aantal onderwerpen uit geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Geschikt vanaf eind groep 4, schat ik (er is ook een junior versie die wat eenvoudiger is).
    Overbodig om te zeggen dat informatieve boeken ook goed zijn voor de woordenschat ;-)
    In het blad Lezen van dit kwartaal (uitgave van Stichting Lezen) staat trouwens een artikel over het motiveren van jongens om te gaan lezen.

    Op de school van mijn kinderen zijn ze sinds anderhalf jaar begonnen met “Bibliotheek op School”, een samenwerkingsverband tussen openbare bieb en de school. Het is eigenlijk een gevolg van bezuinigingen en gesloten bibliotheekfilialen, maar de boekencollectie van school is hierdoor compleet gemoderniseerd, wat de leesmotivatie beslist ten goede komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *