Je bekijkt nu Kinderen helpen bij het kiezen van een leesboek

Kinderen helpen bij het kiezen van een leesboek

Kinderen moeten minimaal een boek per week lezen en dan het liefst uit verschillende genres. Ik vind dat leesplezier voorop staat en daar heb je als leerkracht een belangrijke taak aan.

Sommige kinderen vinden het ontzettend lastig om een leuk boek uit te kiezen. Het is belangrijk om ze dan goed op weg te helpen.

In deze blog geef ik tips hoe je kinderen kunt helpen bij het kiezen van een leesboek.

De opstelling van boeken
Wanneer ik in de bibliotheek boeken uitzoek dan laat ik mij altijd beïnvloeden door de omslag van het boek. Spreek de illustratie of foto mij aan, dan lees ik pas de flaptekst.

In Veenendaal spelen ze daar goed op in door boeken (per thema) op een soort witte boekentoren te leggen. Een ander voordeel is dat je ook onbekende schrijvers leert kennen. Bij kinderen werkt het net zo.

Vinden ze de voorkant kleurrijk en aantrekkelijk dan zullen ze eerder geneigd zijn om een boek te lezen. Ze selecteren op de kaft en beoordelen hierop of ze een boek wel of niet leuk vinden. Eigenlijk heel normaal en helemaal prima dus.

Je kunt het de kinderen makkelijker maken door je boeken niet naast elkaar op een plank te zetten, maar achter elkaar (eventueel per genre) in plastic bakken. Veel overzichtelijker en makkelijker om te selecteren.

De boekentafel
Sommige klassen hebben een boekentafel. Echt super leuk, want door deze boeken in de belangstelling te zetten worden kinderen er nieuwsgierig naar. Wanneer je hier geen ruimte voor hebt, dan kun je ook een aantal boeken op de boekenkast zetten.

Bij de Xenos kun je schildersezels kopen en deze kun je goed gebruiken om boeken ten toon te stellen.

In mijn E-book ‘Een klas vol boekenwurmen‘ geef ik meer informatie over de boekentafel en geef ik leuke ideeën.

Kinderen helpen bij het uitzoeken van een goed leesboek

Het kiezen van een genre
Ik denk dat het goed is om kinderen te ‘dwingen’ om verschillende soort boeken te lezen. Een groot nadeel van het lezen uit hetzelfde genre is dat de woordenschat minder snel vergroot wordt.

Juist door het lezen over verschillende onderwerpen leren de kinderen meer nieuwe woorden en dit is super belangrijk! Je kunt dit oplossen door ‘boekenbingo’ te spelen.

Dit idee vind je ook (incl. werkbladen) terug in het boek ‘Een klas vol boekenwurmen‘.

Ken de boeken in je klas
Wanneer je een kind helpt bij het uitzoeken van een boek is het belangrijk dat je zelf op de hoogte bent van je aanbod. Wanneer kinderen lezen, lees dan zelf ook een boek.

Alleen dan kun je ook echt vertellen waarom een boek het waard is om te lezen. Het is ook leuk om kinderen te vragen waar ze in een boek zijn. Je kunt er dan even over doorpraten, een beetje plagen dat jij al weet hoe het afloopt of aangeven dat het bijvoorbeeld daarna heel spannend gaat worden.

Ook leuk: 5 manieren om aan kinderboeken te komen.

De vijf vinger regel
Bij ons op school zijn de boeken verdeeld op AVI. Een kind uit groep 3 mag bijvoorbeeld naar het lokaal van groep 4 lopen om daar een M4 boek te halen. Hiermee voorkomen we dat kinderen boeken lezen die te makkelijk of moeilijk zijn.

Toch zijn er ook scholen die hier bewust niet voor kiezen, als leerkracht moet je dan de boeken kennen om in te schatten of ze op het juiste niveau zijn. Om kinderen ook deze verantwoordelijkheid te geven kun je ze de 5 vinger test aanleren.

Laat kinderen bij het lezen van de eerste bladzijde 5 vingers omhoog houden. Voor elk moeilijk woord doen ze een vinger naar beneden.

  • 0-1 moeilijk woord = het boek is te makkelijk
  • 2-3 moeilijke woorden = het boek is precies op niveau
  • 4-5 moeilijke woorden = het boek is te moeilijk

Heb je zelf nog leuke tips en ideeën? Ik hoor het graag.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft 3 reacties

  1. Suzan Krammer

    Ik begrijp niks van die vijf vinger regel. Er zijn prachtige kinderboeken zonder ‘moeilijke woorden’, en er zijn prachtige boeken met veel moeilijke woorden, waar kinderen vragen over kunnen stellen en dan leren ze nog iets ook :)
    Waarom alles zo makkelijk maken? Als het te moeilijk is, pakken ze wel iets anders.

  2. Arlinde

    Dank je wel voor deze blog. Ik leer hier veel van.
    Voor mij is het moeilijk om een goed boek uit te zoek omdat mijn zoon dyslectisch is. Daarom ‘leest’ hij het meest boeken op zijn daisyspeler. Allerlei genres :)

Geef een reactie