4 tips voor luisterboeken in de klas

In steeds meer klassen zie je ook luisterboeken staan. Dit is een ontzettend leuk middel om het lezen te promoten. Je kunt de luisterboeken op twee manieren gebruiken. Ten eerste door kinderen er alleen naar te laten luisteren en ten tweede door kinderen mee te laten lezen. Beiden manieren zijn goed zolang ze kinderen ook stimuleren om zelf te gaan lezen.

1. Zwakke lezers
Kinderen die moeite hebben met lezen kunnen veel houvast hebben aan een luisterboek. Je kunt ze bijvoorbeeld ‘dwingen’ om eerst een hoofdstuk zelf te laten lezen en als ‘beloning’ mogen ze het hoofdstuk luisteren. Je kunt het ook juist andersom doen, dus eerst luisteren en dan lezen. Door de kinderen het leesboek erbij te geven kunnen ze meelezen en verbeteren ze onbewust hun leestechniek.

2. Ongemotiveerde lezers
Kinderen die niet gemotiveerd zijn om een boek te lezen kun je het eerste hoofdstuk van een boek laten luisteren. Ze zijn dan nieuwsgierig naar het boek en vaak bereid om het boek daarna zelf te lezen. Uitgever Zwijsen heeft een methode ‘Zoeklicht dyslexie‘ uitgebracht voor kinderen met dyslexie. Ze hebben een serie gemaakt waarbij het eerste hoofdstuk op CD staat, daarna lezen de kinderen in het boek verder.

In steeds meer klassen zie je ook luisterboeken staan. Dit is een ontzettend leuk middel om het lezen te promoten. Ik geef 4 tips hoe je ze kunt inzetten.

3. Afwisseling
Een luisterboek is geen vervanging voor een persoon die voorleest, maar je kunt het wel ter afwisseling gebruiken. In plaats van een muziekje onder de tekenles zet je bijvoorbeeld een luisterboek op. Het werkt ook heerlijk tijdens het eten en drinken. Een voordeel van een luisterboek is dat er vaak ook andere geluiden bij worden gemaakt, het wordt dus soms net wat spannender en het is ook wel eens lekker om je eigen stem even te sparen. ;-)

Ook leuk! 4 tips om prentenboeken zonder tekst te gebruiken.

4. Techniek van het voorlezen
In de bovenbouw ga je vooral werken aan het ‘goed op toon’ lezen. Luisterboeken zijn ingesproken door professionals of kinderboekenschrijvers die dit vaak ontzettend goed kunnen. Het is een leuke opdracht om kinderen op te laten schrijven wat ze goed vinden en hun dit daarna te laten oefenen. Eventueel eerst voor elkaar en daarna voor kinderen uit andere groepen. Dit is ook een leuke voorbereiding op de Voorleeswedstrijd.

Verzameling luisterboeken
Al heel wat uitgevers bieden luisterboeken te koop aan, maar je kunt ze ook lenen in de bibliotheek. Er zijn ook veel luisterverhalen te vinden op internet, dit is trouwens iets anders dan een digitaal prentenboek! Een nadeel van de computer is dat de kinderen niet lekker achterover kunnen leunen in een leeshoek. Door een cd-speler met koptelefoon in de leeshoek te zetten kunnen de kinderen zich veel beter ontspannen en hierdoor lezen en luisteren de kinderen ook beter. Hieronder nog wat tips:

4-6 jarigen:

LuisterboekMeesterMaxendeminimonstersimages-3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-9 jarigen:

jaap-ter-haar-saskia-en-jeroen-uit-logeren

 

pluk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-12 jarigen:

mathilda

Narnia

 

 

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *