Staafdiagram maken (incl. basisvoorbeeld)

Ook in groep 3 werken we net als bij de kleuters in thema’s. Elk thema duurt bij ons drie weken. We koppelen hier de taal- en rekendoelen aan en bedenken hier allerlei leuke activiteiten bij. Tijdens het thema ‘Smakelijk eten’ stond het maken van een staafdiagram centraal. Tijdens het hoekenwerk hebben we hier een verplichte opdracht van gemaakt, zodat de kinderen dit goed konden oefenen.

Ook leuk:
– Schrijven van een menukaart.
– Menukaart voor in het restaurant (themahoek).
– Splitsen tot 10 met boodschappen.

We hebben dit doel eerst in de kring geïntroduceerd, maar de meesten kenden de staafdiagram nog wel van groep 2. Daarna mochten de kinderen het zelf proberen. Ik heb een werkblad gemaakt dat passend is bij het thema ‘Eten en drinken’, maar je kunt natuurlijk heel makkelijk voor elk ander thema zoiets maken. Wij hebben ontzettend veel verschillende bakkersspeelgoed, dus ik besloot om hier gebruik van te maken.

In de kring leerden de kinderen dat het handig is om eerst de spullen te sorteren, daarna kun je de voorwerpen makkelijk tellen en tenslotte verwerken in de staafdiagram. Hoeveel taartjes, croissants en krakelingen liggen er in het mandje van de bakker?

Je kunt de staafdiagram in vrijwel alle thema’s toepassen. Het werkblad geeft een basis en kun je naar eigen inzicht aanpassen.

staafdiagram maken (incl. basisvoorbeeld)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *