Op onze school zijn we dit jaar gestart zonder methode voor rekenen. In plaats daarvan werken we met leerlijnen en gebruiken we o.a. de methode als bronnenboek. Benieuwd hoe dat gaat? In een aantal blogs vertel ik je de komende tijd alles over de leerlijn rekenen, over het ontwerpen van je lessen en over het inzetten van spellen en materialen.
De afgelopen maanden heeft Marianne ook verschillende blogs online gezet over het leren lezen zonder methode. Je kunt deze hier teruglezen.
Leerlijnen
De overheid heeft voor het onderwijs kerndoelen vastgesteld. Deze doelen zijn concreter gemaakt en verdeeld over de verschillende leerjaren, dat zijn de leerlijnen. Op verschillende websites kan je leerlijnen vinden. Ook in rekenmethodes wordt gebruik gemaakt van leerlijnen. Die leerlijnen zijn opgesteld door de methodemakers, n.a.v. de kerndoelen. Wij hebben er voor gekozen om de leerlijn die beschreven staat in onze methode, te gebruiken als basis.
Domeinen
Op het gebied van rekenen zijn er veel verschillende dingen te leren. Daardoor zijn er verschillende domeinen ontstaan. Ook in rekenmethodes wordt gebruik gemaakt van domeinen. Zowel methodemakers als scholen kunnen zelf bepalen wat er in een domein aan de orde komt en hoe het domein heet.
Wij hebben gekozen om de volgende indeling en benaming te gebruiken:
- Getal en getalrelaties
- Bewerkingen
- Meten, tijd en geld
- Meetkunde
- Breuken, procenten, verhoudingen en kommagetallen
Niveau
Wanneer je met leerlijnen gaat werken, zal je ontdekken dat sommige kinderen op een ander niveau rekenonderwijs nodig hebben. Wanneer je dat in beeld hebt kan je met alle klassen samen gaan werken aan het rekenonderwijs op jullie school. Wij starten elke ochtend om 9:30 uur met rekenen.
Elke leerkracht heeft twee verschillende niveaugroepen waar zij rekenonderwijs aan geeft. Sommige kinderen uit mijn klas krijgen dus rekenonderwijs van mijn collega. Ieder kind krijgt op deze manier het rekenonderwijs aangeboden wat past bij zijn of haar ontwikkeling. Daarnaast krijgt ieder kind de aandacht die hij of zij verdient.
Tip: voor het spelenderwijs inoefenen van de leerdoelen kan je dit pakket met leuke rekenspellen gebruiken.
Aanbod
Elke rekenles die je geeft staat er een doel van één van de domeinen centraal. Dit doel is nieuw of ga je oefenen of herhalen. Er zijn veel materialen en spelideeën om een doel aan te bieden of te herhalen. Wij hebben voor elk domein een lijst gemaakt waarop die materialen en spelideeën staan.
Vervolg
Nu je weet wat rekenen met leerlijnen betekent, is het tijd om er inhoud aan te geven. Daar gaan mijn volgende blogs over. Per domein laat ik je iets zien van de leerlijn, het ontwerpen van de lessen en het inzetten van spellen en materialen.
Al nieuwsgierig?! Houd mijn blogs goed in de gaten en mocht je al vragen hebben dan hoor ik het graag.
Beste Marianne,
Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek over gepersonaliseerd leren in het rekenatelier. Op onze school werken we ook zonder methode en ik zou het heel fijn vinden om eens ervaringen met je te vergelijken.
Mag ik je ook vragen waar ik je andere blogs kan vinden? Misschien kijk ik met mijn neus hoor, maar ik kan ze nergens vinden.
Hartelijke groet
Anne-Marie
Helaas heeft Marianne nog geen tijd gehad om de blogserie verder te schrijven. Wellicht ooit. :-)
Hallo Marianne,
Momenteel ben ik 3de jaar student van de PABO en doe ik, in samenwerking met een ander student, onderzoek naar rekenen met leerlijnen i.p.v. een methode. Hierbij willen we dat leerlijnen inzichtelijk maken voor leerlingen. We zijn nu nog zoekende naar manieren hoe we dit kunnen implementeren binnen het onderwijs van de basisschool. Graag zouden wij hierover contact met jou hebben om jou visie en kennis te kunnen delen.
Alvast bedankt!
Niek
Heel graag volg ik deze mailwisseling ook! Wij zijn dit schooljaar begonnen met onderwijsvernieuwing en kunnen nog een hoop handvatten gebruiken!
Reageer je alsjeblieft dmv een mail?