Je bekijkt nu Werken met een rekencircuit

Werken met een rekencircuit

In steeds meer groepen wordt het spelenderwijs leren toegepast. Tijdens rekenen is het heel fijn om middels een circuit te werken. Dit biedt namelijk veel voordelen en kansen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Het werken met een rekencircuit
Wanneer ik het heb over werken met een rekencircuit, dan bedoel ik niet de kinderen in groepjes verdelen en ze allemaal een spel laten doen.

Ik bedoel ook niet dat je eerst de rekenles geeft en de kinderen daarna van een planbord een rekenactiviteit laat kiezen. Of dat je de kinderen op vrijdag automatiseerspelletjes laat doen.

Het werken met een rekencircuit kan namelijk zoveel meer zijn.

  1. Het is echt onderdeel van de rekenles
  2. Bevat verschillende activiteiten
  3. Is doelgericht en opgezet volgens een rekenplan.
  4. Ook heb je tijdens het rekencircuit tijd voor extra instructie en is er mogelijkheid tot differentiatie.

Wat zijn de voordelen van zo’n rekencircuit?

Het vergroot de betrokkenheid
Alle kinderen zijn tijdens het rekencircuit actief en eventueel op hun eigen niveau bezig. Er is veel afwisseling (namelijk vier verschillende onderdelen), dus de betrokkenheid is groot.

Directe feedback
Wanneer je met het rekencircuit werkt dan leren de kinderen van en met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan het samen spelen van een spel, maar er zit ook altijd een onderdeel ‘Met de leerkracht’ bij.

Tijdens dit moment kan je als leerkracht een lesdoel nog eens oefenen, preteaching geven of een spel uitleggen. Als leerkracht krijg je goed zich op het niveau van de kinderen en zij krijgen direct de uitleg die ze op dat moment nodig hebben.

Het rekencircuit

Herhalen en versnellen
Wanneer je gaat werken met een rekencircuit dan ga je op zoek naar activiteiten die aansluiten bij de doelen waar je op dat moment mee bezig bent. Je krijgt zo veel meer inzicht in de lesstof van groep 3.

Heb je al veel ervaring in groep 3 dan herken je vast wel dat aan het begin van groep 3 de lesstof vrij makkelijk is. Wanneer je werkt met doelen en je hebt gecontroleerd of de kinderen dit gehaald hebben, dan kan je versnellen. Je zit niet vast aan een methode.

Lees ook: waarom je tijdens het spelenderwijs leren gebruik moet maken van de methode.

Andersom geldt dit natuurlijk ook. Merk je dat de kinderen een bepaald doel nog lastig vinden, dan oefen je dit tijdens het rekencircuit gewoon een aantal keren extra. Wanneer je alleen werkt met een werkboek, dan moet je maar hopen dat dit onderdeel nog een keer terug komt.

Het biedt differentiatiemogelijkheden
De kinderen verdeel je heel gericht in groepjes. Niet omdat ze toevallig vriendjes zijn, goed kunnen samenwerken of samen in het tafelgroepje zitten. Je verdeelt de kinderen juist op niveau, zodat je tijdens het rekencircuit echt kan differentiëren.

Als de kinderen echt goed zelfstandig aan de slag kunnen dan kan je jezelf ook wekelijks uitroosteren. Dit moment gebruik je om te observeren, maar ook om bijvoorbeeld nog eens een lastige som met een kind te oefenen of om juist een kind extra uitdaging te geven.

Spelenderwijs rekenen in groep 3
Wil jij dit ook en meer informatie? Ik heb een cursus ontwikkeld waarbij je in 5 modules leert hoe je het spelenderwijs rekenen voor jouw groep kunt opzetten. Het klassenmanagement, het indelen van de kinderen, het uitzoeken van de spellen, het werken met leerdoelen; alle facetten komen aan bod.

Klik hier voor meer informatie over de cursus.

Maak jij al gebruik van spelenderwijs rekenen in de klas?



Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Ilse

    Hoeveel tijd trekt je dan uit voor zo’n cricuit?

Geef een reactie