Je bekijkt nu 4 veranderingen na het volgen van de e-cursus

4 veranderingen na het volgen van de e-cursus

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Afgelopen zomer heb ik de e-cursus spelenderwijs rekenen in groep 3 gevolgd. Ik was gelijk enthousiast! Wat lijkt het mij gaaf om de kinderen in mijn groep op deze manier rekenonderwijs te geven. Tijdens het volgen van de e-cursus zag ik de enthousiaste gezichten van mijn groep al voor me.

Deze manier van werken past goed bij mijn manier van onderwijs: spelenderwijs leren. In deze blog vertel ik mijn ervaringen rondom de e-cursus spelenderwijs rekenen in groep 3/4.

De cursus is duidelijk opgebouwd middels verschillende hoofdstukken en paragrafen. Je wordt echt meegenomen in het opzetten van deze manier van werken. Tussen de informatie door krijg je ook opdrachten om direct uit te voeren. Zo heb je aan het eind van de cursus niet alleen de informatie, maar heb je ook al het materiaal om direct aan de slag te gaan in de groep. Er zijn voor mij vier dingen die ik duidelijk ga veranderen na het volgen van deze e-cursus.

1. De methode als bron

Wanneer je spelenderwijs rekenen gaat inzetten ga je werken zonder methode, maar met de leerdoelen. De methode kun je er uiteraard nog wel bij pakken, maar dan als bron of door de materialen te gebruiken die bij de methode horen. Want deze hoef je niet helemaal los te laten. De kinderen zullen in de hogere groepen waarschijnlijk wel in de methodeboeken werken.

Het loslaten van de methode vind ik spannend, maar ik heb bij het loslaten van de leesmethode gemerkt dat het erg positief werkt. Je volgt de leerlijnen en kan zo meer lesgeven op het niveau van de kinderen. Kennis van de leerlijnen rekenen is dus wel belangrijk, zodat je precies weet wanneer welk doel aan de orde is. In de e-cursus wordt stap voor stap uitgelegd op welke manier je de methode als hulpmiddel gebruikt en wordt een stappenplan geboden om de rekendoelen te bepalen.

2. De weekplanning

Eén van de eerste opdrachten van de e-cursus is het weekrooster aanpassen op de nieuwe rekentijd die je per rekenles wilt inplannen. Dit heb ik, zowel voor groep 3 als voor groep 4, gelijk gedaan. Iedere dag hebben we op hetzelfde moment rekenen. Naast het uitwerken van het circuit voor groep 3, werk ik het circuit ook uit voor groep 4.

Het is fijn om dit in een combinatiegroep voor beide groepen te doen, omdat je uiteindelijk meer met hetzelfde bezig bent. Bij de methodegebonden lessen geef ik twee keer uitleg. Hierdoor is steeds één groep zelfstandig aan het werk en kan geen hulpvragen stellen. Het lijkt mij prettig om met de hele groep met dezelfde activiteit bezig te zijn, maar wel op het eigen niveau.

3. Rooster extra instructie

Ik heb vaak gestoeid met een planning rondom het geven van verlengde instructie. Ik was dan ook op zoek naar een organisatie waarbij ik rekening kan houden met de verschillende niveaus van de kinderen tijdens het rekencircuit. Wanneer kan ik de kinderen extra instructie bieden en wanneer kan ik de kinderen die dat nodig hebben uitdaging bieden. In een combinatiegroep 3/4 heb ik dan soms handen tekort om de kinderen op het juiste moment te kunnen helpen.

Doordat ik met de hele groep met hetzelfde bezig ben, iedereen doet het rekencircuit, kan ik dit nu makkelijker aanpassen in mijn rooster. Bij de e-cursus heb ik duidelijke tips en handvatten gekregen om hier vorm aan te geven. Ik kan (bijna) iedere dag alle kinderen extra instructie geven en kan dus differentiëren. Dit neem ik in mijn weekplanning op, zodat ik de kinderen gericht (verlengde) instructie kan bieden.

4. Spelletjeskast ordenen

Het eerste wat bij mij op kwam toen ik hoorde over spelenderwijs rekenen, is dat de kinderen bezig gaan met het spelen van rekenspellen. Dit ben ik door de e-cursus zeker anders gaan zien. Een rekencircuit bestaat niet alleen maar uit spellen, maar juist de variatie in activiteiten maakt het voor de kinderen aantrekkelijk. De spellen zijn wel een onderdeel van het rekencircuit.

Overzicht houden in deze spellen is belangrijk om de kinderen op het juiste moment de juiste spellen aan te kunnen bieden. Een ordening aanbrengen is dan ook wat ik als één van de eerste dingen in de opstartweek ben gaan doen. Door het volgen van de e-cursus is voor mij duidelijk geworden welke spellen ik wanneer in de kast zet en hoe ik dit order. De spelletjeskast is op deze manier een stuk overzichtelijker geworden.

Eerder stonden alle spellen van Met Sprongen Vooruit het hele jaar in de kast en wisselde ik wel een aantal andere rekenspellen. Als ik nu kijk naar de inrichting van mijn spelletjeskast is dit een stuk uitnodigender voor de kinderen. De spellen die de kinderen pakken zullen ook effectiever zijn. Hierbij heb ik onderscheid gemaakt in spellen voor groep 3 en groep 4.

Conclusie

Ik ben super enthousiast geworden na het volgen van de e-cursus. En kan dan ook niet wachten het spelenderwijs rekenen toe te passen in de klas. Hier ga ik later nog een blog over schrijven.

Je vindt hier meer informatie over de e-cursus van groep 3. En hier vind je informatie voor groep 4. Heb je een combinatiegroep, dan kun je het beste de e-cursus voor groep 3 volgen. Je kunt Linda dan mailen voor een voorbeeld rekenplan voor groep 4. 

Ben jij al aan de slag met spelenderwijs rekenen in groep 3 of 4?

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht van groep 3/4. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een reactie