3 redenen om aan de slag te gaan met het rekencircuit

Misschien werk je al wel even met het rekencircuit, maar het kan ook zijn dat je nog wat twijfelt. Is het wel echt iets voor mijn groep? Hoe zorg ik ervoor dat ik alle doelen haal? Ik geef je drie redenen om aan de slag te gaan met het rekencircuit.

1. Meer persoonlijke aandacht

Een belangrijke reden om met het rekencircuit te werken is dat je de kinderen meer begeleiding kunt bieden. Niet alleen de kinderen die extra instructie nodig hebben of de kinderen die uitdaging kunnen gebruiken. Alle kinderen krijgen meer persoonlijke aandacht. Hoe dan? Vraag je je misschien wel af.

Tijdens het volgen van mijn e-cursus leer je een rekencircuit opzetten. Je geeft twee keer in de week een leerkrachtgebonden les en drie keer in de week werk je met het rekencircuit.

De klas wordt verdeeld in vier niveaugroepen. Bijna elk groepje komt twee keer in de week bij jou aan tafel. De plussers krijgen de vrijdagochtend extra aandacht. De kinderen krijgen dus een hoop persoonlijke aandacht en instructie op zijn of haar niveau. Dit vergroot het leerrendement, maar ook zeker de motivatie.

2. Zelfvertrouwen groeit

Door de kleinere groepjes komen ook de kinderen die wat onzeker zijn over hun rekenvaardigheden beter tot hun recht. Ze zullen bijvoorbeeld sneller een antwoord durven geven op een som. Maar ook als leerkracht kun je de kinderen die het rekenen lastig vinden beter begeleiden. Je krijgt zo veel meer oog op de individuele niveaus en kan sneller inspringen bij eventuele rekenproblemen.

3 redenen om aan de slag te gaan met het rekencircuit

3. Meer structuur

Op dit moment doe je misschien wel van alles wat. Je volgt de lessen van de methode, op vrijdagochtend ga je aan de slag met een spelletjescircuit en tussendoor probeer je nog bewegend leerlessen te geven. Je bent veel tijd kwijt aan de voorbereiding en eigenlijk raak je het overzicht een beetje kwijt. Komen de doelen wel voldoende aan bod? Of doe ik deze activiteit vooral omdat het leuk is?

Wanneer je mijn e-cursus volgt krijg je een methodiek aangereikt die je veel structuur en overzicht geeft. Het rekencircuit gaat echt onderdeel worden van je rekentijd. Naast het rekencircuit geef je ook nog twee leerkrachtgebonden lessen waarin je een nieuw doel uitlegt. Deze combinatie zorgt ervoor dat er op verschillende manieren aan de rekendoelen gewerkt kan worden en dat er veel tijd over is voor instructie en inoefening.

Lees ook mijn blog: hoe zorg je ervoor dat het rekencircuit goed verloopt?

Ook aan de slag met spelenderwijs rekenen?

Met de e-cursus Spelenderwijs rekenen doorloop je vijf modules waarin je aan de slag gaat met het uitwerken van lessen waarin het spelenderwijs rekenen centraal staat. Werken aan de doelen, maar dan op een leuke en afwisselende manier, zonder dat het jou zee├źn van tijd kost!

Je krijgt een manier aangeboden die echt werkt, meer dan 200 leerkrachten gingen er namelijk al mee aan de slag. Je krijgt ervaringen vanuit de praktijk en inspiratie waarmee je gelijk van start kunt.

Deze e-cursus is zowel voor groep 3 als groep 4 leerkrachten te volgen.

3 redenen om aan de slag te gaan met het rekencircuit

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *