‘Wiskundige geletterdheid’ ontwikkelen

Eerlijk is eerlijk, dit geweldige idee was niet van mij, maar wat was ik blij toen ik dit in onze klas tegen kwam. Mijn duo partner Sharon heeft deze kaarten gemaakt om kinderen in ongeveer 5 a 10 min. spelenderwijs aan slag te laten gaan met VORMEN, KLEUREN en AANTALLEN. En wat vinden mijn kleuters het leuk om te doen.

Mijn ervaring
In tweetallen struinen ze de klas rond. Ze vergelijken, tellen, gebruiken wiskundige termen (“Nee, dat is geen rondje, het heet een cirkel”). Vaak lopen we de kaarten met elkaar door. Kopt het? “Ja, hij heeft echt een goede rechthoek gevonden.” En in koor tellen mijn kleuters “1-2-3-4-5-6-7-8”.  En ik? Ik geniet optimaal, want wat komen ze met mooie dingen!

Het doel
Maar wat is nu precies het belang van deze opdracht? Op tule kun je als leerkracht alle kerndoelen en leerlijnen rondom rekenen en wiskunde vinden. Deze activiteit schenkt op een speelse wijze aandacht aan kerndoel 23: “De leerlingen leren wiskundige taal gebruiken.”

Zelf maken
Laat kinderen foto’s maken van materialen uit de klas en plak het met een cijfer op een gekleurd papier. De kinderen kunnen zo voor elkaar een zoektocht maken. Lamineer de kaarten, zodat je ze langer kunt gebruiken!

Ik wens je veel speel-leerplezier,

Tineke Verdoes

Auteur:

2 gedachtes over “‘Wiskundige geletterdheid’ ontwikkelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *