Woordenrace in het thema kerst

Vandaag had ik nog een kwartier over en aangezien mijn groep 3 graag spelletjes speelt besloot ik om een woordenrace te houden. Ik heb het geluk met een hele kleine groep 3, (zes kinderen) maar je kunt het spel ook prima met een grote klas doen.

Hoe gaat het spel?
Ik verdeelde de kinderen in twee groepjes van drie kinderen, team Jada en team Jayvon. Ze kregen per drietal een letterdoos waar ze woorden mee moesten leggen. Het spel is eigenlijk heel simpel. Ik noemde een woord en de kinderen moesten deze zo snel mogelijk op de letterdoos neerleggen. Het groepje dat als eerste het woordje goed had neergelegd verdiende een punt. Van te voren had ik bedacht om tien woorden te geven, maar de stand was op het laatst gelijk, ontzettend spannend dus! Ik schreef steeds het woord onder het winnende groepje, zo kregen alle kinderen nog eens de juiste spelling te zien. Het laatste woord (welkom) was dus beslissend!

Voordelen van dit spel? Ze oefenen spelenderwijs met spelling, werken samen, leren van elkaar en ze leren tegen hun verlies te kunnen. Nadelen van dit spel? Ze worden over enthousiast en kunnen hierdoor wel wat herrie maken. ;-)

Heel leuk! Maar ik heb een groep van 30 kinderen…
Misschien is het lastig om het spel dan met de hele groep te spelen. Wanneer ik in kleinere groepjes wil werken gebruik ik vaak een roulatiesysteem. Werkt perfect. Met 15 kinderen kun je vijf groepjes maken. Je kunt het winnende team een punt geven, maar je kunt ook het eerste team 5 punten geven, het tweede team 4 punten, het derde team 3 punten enzovoort. Of je geeft de teams een halve minuut de tijd om het woord goed neer te leggen. Alle teams die het goed hebben verdienen een punt. Het is dan niet zozeer een concurrentiestrijd, maar meer de uitdaging om alle tien de punten te scoren. Genoeg mogelijkheden dus!

Lees ook eens:
– Hoe begeleid je een kind dat zwak is in spelling.
– Tips voor effectiever spellingonderwijs.
– Spelletjes om spelling te oefenen.
– Boggle.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *