Je bekijkt nu Tips voor effectiever spellingonderwijs

Tips voor effectiever spellingonderwijs

Momenteel volgen wij op school studiedagen rondom het werken met groepsplannen. We leren hoe we een groepsplan moeten maken om het spellingonderwijs nog effectiever te maken.

Tijdens deze cursus hebben we al veel goede tips gekregen. Bijvoorbeeld dat het bij spelling niet gaat om het leren en overschrijven van woordjes, maar om inzicht krijgen in de categorieën!

Lees ook eens het boek Taal & Didactiek – Spelling met meer informatie en tips.

Ontwikkel het spellingbewustzijn
Spelling begint met horen en niet met zien. Dit betekent dat je een woord hardop moet zeggen en de kinderen zo de categorie moet laten ontdekken. Daarna schrijf je het woord pas op het bord.

Hierbij moeten kinderen zelf de klanken vertalen in letters en zo ontwikkelen ze hun spellingbewustzijn.

Om spellingsbewustzijn aan te leren, zijn er vijf stappen:

  1. voordat de leerling het woord kan opschrijven, moet het eerst zijn gehoord;
  2. de  leerling moet de (klank) structuur herkennen;
  3. de leerling moet aandachtspunten, valkuilen, ezelsbruggetjes of regels die met het woord verbonden zijn, herkennen;
  4. het woord opschrijven;
  5. controleren of wat er staat, klopt met het woord dat werd gehoord of gedacht.

Modelen 
Maak veel gebruik van modelen. Hierbij maakt de leerkracht door hardop denkend duidelijk hoe het herkennen van een categorie gaat. Kinderen leren dat correct spellen een kwestie is van keuzemogelijkheden en vervolgens de juiste keuze maken.

Vaak begint de leerkracht de lessen met vragen aan kinderen over de te leren strategie. Dat kost veel tijd en levert bovendien soms verkeerde antwoorden op.

Het is effectiever om door middel van modelleren de strategie voor te doen, voordat de kinderen er zelf mee aan de slag gaan tijdens begeleid oefenen.

Ook leuk! Hoe begeleid je een kind dat zwak is in spelling?

Tips voor effectiever spellingonderwijs

Spreek dezelfde taal
Gebruik in de hele school dezelfde termen en regels. Denk bijvoorbeeld aan hakken/plakken of breken/bouwen.

Gebruik BLOON
Laat kinderen niet oefenen door overschrijven. Hierdoor gaan kinderen woorden ‘stampen’ en ze moeten juist de regel bij de categorie eigen maken.

Een doelgerichte manier van oefenen is BLOON. Dit kan op papier of op de computer.

Gebruik de klankgebaren
Leer de kinderen bij alle klanken een klankgebaar aan. De gebaren van Jose Schraven zijn hier heel geschikt voor.

Hier kun je een heel duidelijk filmpje van de klankgebaren vinden.

5-woordendictee
Geef elke dag een 5-woordendictee. Kies vijf woorden uit verschillende categorieën die eerder aan bod zijn geweest. Toon direct na het dictee de juiste schrijfwijze en bespreek de woorden.

Wat is de moeilijkheid en welke regel hoort erbij? Oefen dus niet alleen de woorden uit het dictee van die week.

Heb jij nog een tip om effectiever spelling te geven? Laat het weten in een reactie!

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Sibylla

    ‘Moddelen’ bij tip 2 schrijf je niet met twee d’s.

Geef een reactie