Het plezier van het vertellen

‘Er was eens een prins en die prins heette prins Albèrt. En die prins, die wilde zo graag
…’ Ja, wat wilde die prins zo graag? Trouwen met een leuke prinses natuurlijk. Een sprookje. Zou het niet heerlijk zijn als je zo kunt vertellen dat de kinderen aan je lippen hangen? Kinderen houden van verhalen en je doet ze er een groot plezier mee!

Hans van Woerkom legt uit hoe je plezier krijgt in het vertellen en daagt je uit voor een leuke challenge! 

Waarom zou je eigenlijk verhalen vertellen?
“Het eerste dat in me opkomt is: omdat het zo leuk is. Het zelf vertellen van een verhaal vind ik geweldig om te doen. Maar ook het luisteren naar een goed verhaal is heel vaak een groot genot. Dan heb ik het nog niet over het groot aantal voordelen van het vertellen van verhalen.
Trouwens: informatie via een verhaal wordt beter en langer onthouden!”

Het plezier van het vertellen
“Als leraar in het PO ontdekte ik het grenzeloze plezier van het vertellen. Op het moment dat ik de verhalen binnenstapte, gingen de kinderen met me mee op avontuur. Het werd rustig in de klas. Er was aandacht voor het verhaal. Het mooiste vond ik de gezichten. Steeds weer zag ik dat verlangen naar meer avonturen. Even weg naar een andere wereld: de wereld van piraten, indianen, sprookjes, Romeinen. Ik verzon vervolgverhalen over vier kinderen, detectives. En steeds die vraag: ‘Meester, gaat u weer vertellen?’”

De kracht van de verbeelding
“Als je veel vertelt, reik je de kinderen een schat aan. Eén van de grote voordelen van verhalen is dat het de fantasie prikkelt, de verbeelding. Ik hoor kinderen vaak zeggen: ‘Ik zag het helemaal voor me.’ Of ‘Ik moest een beetje huilen.’ Meteen veegde ze een traan weg: een meisje van 11. De leerkracht zei: ‘Ik had een brok in mijn keel. Wat een mooi verhaal.’ Dat is een ander voordeel. Met een verhaal komen de emoties mee en die worden gevoeld. Bovendien kun je moeilijk bespreekbare onderwerpen gemakkelijker aan de orde stellen.”

Het leukste van coachen is …
“Als ik vertelworkshops geef, vind ik het het allerleukste als deelnemers flinke stappen maken in het beter vertellen van verhalen. Dat mensen iets doen of durven wat ze eerst niet deden of durfden. Ik geniet daar enorm van. Positieve feedback geven is daarbij belangrijk. Vorige week gaf ik een vertelworkshop: Aan het eind vertelden leerkrachten voor de groep een deel van het verhaal. Collega’s zeiden wat ze goed vonden en ik vulde het aan met mijn feedback. De vertellers kregen zoveel positiefs te horen dat ze zeiden: ‘Ik ben geïnspireerd en ga zeker meer vertellen aan de kinderen!’”

8 Verteltips uit de praktijk

  1. Ga niet te snel. Neem je tijd om je woorden goed uit te spreken (articulatie) en beklemtoon belangrijke woorden. Laat af en toe pauzes vallen!
  2. Maak gebruik van tempowisselingen. De afwisseling van snel en langzaam is prettiger om naar te luisteren dan steeds hetzelfde tempo. Bij haast kun je snel vertellen. Vertraag daarna.
  3. Geef belangrijke personages een stem. Overdrijf niet, want anders klinkt het onnatuurlijk.
  4. Hij zei/zij zei: niet nodig! Dat kun je vermijden: 1. Geef personages een stem; 2. Spreek ze aan: ‘Kees, ga je mee?’ ‘Nee, Piet.’; 3. Geef personages een houding.
  5. Vertel vanuit je as. Kijk voor het ene karakter de ene kant uit en voor het andere karakter de andere kant. Van plaats verwisselen is niet nodig. (wel: gebruik de ruimte)
  6. Laat meteen zien en horen dat iemand een bepaalde emotie heeft. Je hoeft niet te zeggen: De man werd boos. En dan laten zien/horen dat hij boos is. Dus zeg b.v.: ‘Wat? Hoe durf je? Soldaat, smijt die kerel in de gevangenis.’ (boze toon)
  7. Gebruik een neutrale stem voor de verteller. In je verhaal heb je de verteller en de karakters. Daartussen switch je steeds. Met die neutrale stem kun je veel doen: spanning, humor, omschrijving enz.
  8. Niet alles hoeft met een spannende stem verteld te worden. Breng variatie aan in je stemgebruik. Niet alles in je verhaal is spannend.

Speciaal voor leerkrachten: Een Vertelchallenge
Van 23-31 mei (zonder het weekend) kun je meedoen aan een gratis challenge. Je krijgt 7 dagen lang van mij een video met een kort en mooi verhaal met drie opdrachten. Kies één opdracht uit. Je kunt je reactie plaatsen in een besloten Facebookgroep. Vb.: maak het verhaal spannender? Alleen de verhalen bekijken kan ook. (ze vertellen is nog leuker!) O ja: er doen ook vertellers mee: dus er valt veel te leren!

Aanmelden challenge: Vertelchallenge
Lid worden van groep: Facebookgroep

Winactie: 2x een prachtig boek
Als je meedoet aan de challenge kun je een prachtig geschenk winnen. Onder de aanmelders verloot ik twee exemplaren van mijn boek ‘Een Schatkist vol Vertelgeheimen’ t.w.v. € 29,95. Het boek helpt leerkrachten sneller en beter een verhaal voor te bereiden en te vertellen. In het boek bevinden zich ook een CD en een DVD.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geplaatst in: Taal

3 gedachtes over “Het plezier van het vertellen

  1. Liesbeth zegt:

    Wat een super challenge. Heb nog nooit mee gedaan maar nu meld ik me aan. Althans dat probeer ik. Helaas lukt het niet. Help! Wat doe ik verkerrd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *