Thuis oefenen met de functies van geschreven taal

Als ouder kun je de kinderen al op jonge leeftijd de functies van geschreven taal laten inzien. Dit betekent dat kinderen het belang van lezen en schrijven ervaren. Bijvoorbeeld door een brief of kaart te schrijven kun je iets vertellen en door een lijstje te maken hoef je niks te vergeten. Wanneer de kinderen het belang inzien zullen zij gemotiveerder zijn om in groep 3 een goede start te maken met het leesonderwijs. Maak ook oudere kinderen kun je hier nog regelmatig op wijzen.

In deze blog wil ik je een aantal suggesties doen zodat je als ouder dit proces kunt stimuleren. Hoe kun je thuis oefenen met de functies van geschreven taal?

(Voor)Lezen
Door samen met je kind of alleen te lezen zien de kinderen dat je van lezen kunt genieten. Het is een manier om te ontspannen. Dit geldt vooral voor echte leesboeken en tijdschriften. Maar daarnaast kun je ook de krant lezen. De kinderen leren dat je op deze manier in aanraking komt met het nieuws. Je kunt aangeven dat je de krant gaat lezen, omdat je wilt weten of er nog belangrijke dingen zijn gebeurd. Kom je een leuk nieuwsbericht tegen, dan kun je hier ook je kind op wijzen. “Moet je eens horen wat er in de krant staat…” Heb je geen krant of lees je liever het nieuws via internet of kijk je altijd naar het journaal, dan kun je prima hetzelfde doen.

Schrijf en stuur kaarten 
Het is best jammer dat we tegenwoordig niet zoveel kaarten meer sturen (en krijgen). Dit is juist een hele mooie manier om kinderen in aanraking met taal te laten komen. Bedenk samen wat je op de kaart neerzet, zoek samen het adres op, vertel waarom er een postzegel op moet en loop samen naar de brievenbus. Denk niet alleen aan vakantiekaarten, maar stuur ook kaarten bij ziekte, feest- en verjaardagen.

Je kunt natuurlijk de kinderen ook met behulp van een telefoon of e-mail een berichtje laten sturen.

Als ouder kun je de kinderen al op jonge leeftijd de functies van geschreven taal laten inzien. In deze blog wil ik je een aantal suggesties doen.

Maak samen een (boodschappen)lijstje
Wanneer kinderen inzien dat schrijven handig is, zijn ze eerder geneigd om het ook te willen leren. De meeste mensen zetten hun boodschappenlijstje in hun telefoon, maar gebruik af en toe eens papier. Samen met je kind kun je bedenken in welke winkel je wat nodig hebt. Als je kind al kan lezen, dan kan je hem of haar in de winkel de taak geven om steeds een product door te strepen. De kinderen ervaren zo het nut van lijstjes maken. Dit kun je trouwens ook prima toepassen op to do-, verjaardag- of sinterklaaslijstjes.

Maak een weekkalender
In veel huizen heb je wel een soort kalender in de keuken waarop het weekmenu staat uitgeschreven. Zo leren de kinderen omgaan met een kalender, maar leren ze ook het nut inzien van plannen, dingen uitschrijven en een goede voorbereiding. Je kunt samen met je kind het weekmenu maken en in de loop van de week steeds erop wijzen. “Wat gaan we vandaag ook al weer eten?” of “Wat hadden we opgeschreven voor morgen?”. Ook belangrijke afspraken kun je erop schrijven. “Op welke dag gaan we  zwemmen?” De kinderen leren op deze manier dat je door dingen op te schrijven minder snel dingen vergeet.

Volg een stappenplan
Ook het koken en bakken volgens een recept is een functie van geschreven taal. De kinderen ervaren op deze manier dat het handig is om te kunnen lezen als je wil koken. Volg samen met je kind de stappen en het kind is onbewust bezig met begrijpend lezen. Dit geldt trouwens ook voor het lezen van een handleiding of stappenplan.

Heb je nog meer tips om op een actie manier met taal aan de slag te gaan? Laat het dan weten in een reactie.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geplaatst in: Taal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *