Vertelgeheimen deel 1: interactief vertellen

Vertelgeheimen deel 1: interactief vertellen

“Geheimen houd je voor jezelf. Die moet je niet doorvertellen. Ik ga je een nieuw geheim vertellen: Sommige geheimen mag je delen!” Zo begint het boek “Een schatkist vol vertelgeheimen”. Een boek waarvan ik van gekkigheid niet weet waar ik moet beginnen met lezen, zo enthousiast word ik er van.

Je kunt een schat aan informatie vinden als je dit boek leest en daar springen twee dingen voor mij uit die ik met jullie wil delen. Zo hoop ik jullie net zo enthousiast te krijgen, want verhalen vertellen is gewoon super leuk en de kinderen in je klas zullen er van genieten. In dit eerste deel gaat het over interactief vertellen.

Interactief vertellen
Interactief voorlezen is jullie misschien allemaal wel bekend. Maar hoe kan je nou interactief vertellen? Als ik zelf vertel is het vaak eenrichtingsverkeer: ik vertel en de kinderen luisteren. Terwijl je juist wil dat de luisteraars actief betrokken zijn. Hier volgen tien manieren waarop je interactie kan toepassen in je verhaal.

Rijmpjes
Zorg dat er in je verhaal een terugkerend rijmpje zit. Het kan heel simpel zijn. Bijvoorbeeld: ‘muis, muis, kom eens uit je huis’. Dit kun je de kinderen laten roepen zodra de muis in het verhaal nodig is. Als je het spannend vindt of de kinderen het wel op zullen pakken, kun je dit zelfs met ze van te voren oefenen.

Liedjes
Zingen is iets wat kinderen vaak heerlijk vinden. Neem een bestaand liedje en verander de tekst zodat het past in jouw verhaal.

Klappen
Klappen kan iedereen, altijd en overal. Laat de kinderen meeklappen aan het begin van je verhaal, zo creëer je gelijk sfeer en saamhorigheid. Varieer in hoe je klapt: snel, langzaam, hard en zacht. Zo kun je een vertelritueel maken. Natuurlijk kun je de kinderen ook in je verhaal laten klappen.

Stampen
Gebruik de kinderen om je verhaal uit te beelden. Laat de kinderen ‘mee rennen’ op hun plek als iemand achterna wordt gezeten. Of laat ze trippelen als muisjes als die voorbij komen in je verhaal.

Tellen
‘Er staan wel 7 auto’s op een rij.. 1, 2…’ Je zult zien, de kinderen zullen bijna meteen meedoen.
Vertelgeheimen deel 1: interactief vertellen

Bewegen
De kinderen kunnen bewegingen met je meedoen. Denk aan het roeien van een boot, in je handen wrijven want het is zo koud. Zoek het in de kleine dingen.

Geluiden
Geluiden van dieren zijn altijd leuk om na te doen voor de kinderen. Maar je kunt ze ook omgevingsgeluiden  laten maken, zoals het geluid van de wind.

Geluiden en beweging
Hier voeg je punt 6 en 7 samen. Als iemand in je verhaal tegen een deur schopt, kun je én de schopbeweging maken én het geluid laten horen van hoe dat kan klinken.

Vragen stellen
Je kunt allerlei vragen stellen aan de kinderen. Je kunt ze naar een oplossing vragen of naar het verloop van het verhaal. Het hoeft niet moeilijk te zijn.

Raadsels
Je kunt je verhaal beginnen met een raadsel, zo heb je meteen de aandacht. Wat ook leuk is om je raadsel in je verhaal te verweven. Probeer de oplossing van het raadsel zo ver mogelijk uit te stellen. Zeker weten dat de kinderen geboeid zullen zijn tot op het eind.

Heel eenvoudig
Zo zie je maar dat je met eenvoudige manieren meer interactie in je verhaal kan toepassen. Interactief vertellen is helemaal niet zo moeilijk! In vertelgeheimen deel 2 zal het gaan over hoe je een verhaal vertel klaar maakt in 30 minuten.

Meer weten over vertellen en het boek ‘Een schatkist vol vertelgeheimen’?

Een schatkist vol vertelgeheimen
Schrijver: Hans Van Woerkom
Illustraties: René Maagdenberg
Uitgever:  FortMedia Uitgeverij
Prijs: €29,95

Klik hier om het boek te bestellen.

Een schatkist vol vertelgeheimen

 

 

 

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Geplaatst in: Taal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *