Je bekijkt nu Vertelgeheimen deel 2: Verhaal snel vertelklaar

Vertelgeheimen deel 2: Verhaal snel vertelklaar

In vertelgeheimen deel 1 heb je kunnen lezen hoe je interactie kunt toepassen in het vertellen van je verhaal. In het boek “Een Schatkist vol Vertelgeheimen” kun je nog veel meer tips vinden om een goede verhalen verteller te worden. Bijvoorbeeld: de ingrediënten voor een goed verhaal, hoe je karakters het beste neerzet, maar ook leuke oefeningen om met de kinderen te doen.

Een schatkist vol vertelgeheimen
In deel 2 van het boek vind je 11 verhalen die gekoppeld zijn aan verschillende waarden zoals: eerlijkheid, vriendschap, moed en pesten. Van alle verhalen bestaat er een lange en een korte versie omschreven. Als klap op de vuurpijl zitten er een cd en een dvd bij het boek. Op de cd vind je de 11 korte verhalen en op de dvd wordt de lange versie vertelt.

Tips om je verhaal vertelklaar te maken
Veel handvatten dus om een goede verhalen verteller te worden. En hoe leuk is het om de kinderen in je klas regelmatig te verwennen met een verhaal? Maar naast alles wat je al moet voorbereiden lijkt dat er niet ook nog eens bij te passen. Daarom kun je hier, als extra inkijk in het boek en als stimulans, 10 tips lezen om je verhaal vertelklaar te maken in 30 minuten. Ga jij de uitdaging aan?

Zoek en kies korte verhalen
Om de aandacht van je kinderen te behouden kies je het beste een kort verhaal. Ook daarin kun jij je boodschap kwijt. Daarnaast kun je het sneller onthouden en dat scheelt in je voorbereiding. Tip: op internet zijn genoeg verhalen te vinden of vertel je favoriete prentenboek in plaats van dat je hem voorleest.

Twee keer geconcentreerd doorlezen
Als je je verhaal zo’n twee keer doorleest en je daarbij eventueel steekwoorden opschrijft, dan heb je het al grotendeels in je hoofd zitten.

Neem je verhaal op
Als je het verhaal toch al doorleest, lees hem dan hardop voor en neem het op. Zo kun je het onder het koken nog eens beluisteren. Tijdswinst. Leuk is om de opname in je luisterhoek te gebruiken. Kunnen de kinderen nog eens lekker nagenieten.

Samenvatten
Schrijf de kernzinnen van je verhaal op. Dan heb je het gelijk globaal op een rij en hoef je hem niet elke keer helemaal te lezen.

10-tips-lezen-om-je-verhaal-vertelklaar-te-maken-in-30-minuten

Steekwoorden
Als je de kernzinnen goed in je hoofd hebt ga dan een stapje verder en gebruik alleen nog steekwoorden. Je zult zien hoe goed je het verhaal al in je hoofd hebt.

Beeldmateriaal
Misschien werkt het voor jou wel beter als je het verhaal zichtbaar hebt. Gebruik attributen die een toevoeging zijn en die voor jou als geheugensteuntje werken. Je kan ook snel de belangrijkste gebeurtenissen tekenen. Zo heb je een makkelijk en snel overzicht.

Oefenen
Het is een beetje een open deur, maar hoe vaker je verhalen vertelt hoe minder voorbereidingstijd je uiteindelijk nodig hebt.

Korte en lange versie
Met het vertellen van een korte versie van je verhaal heb je de minste voorbereidingstijd nodig. Het leuke is dat als je een langere versie van datzelfde verhaal vertelt, je het voor het grootste gedeelte al kent. Je kunt de kinderen gerichte kijk- en luisteropdrachten geven, wat de betrokkenheid weer vergroot.

Meerdere groepen
Elke leerkracht heeft zijn kwaliteiten. Waarom zou je niet eens een kwartiertje van klas wisselen waarbij jij de andere groep een verhaal vertelt en je collega iets van zijn/haar kwaliteiten toepast in jouw klas? Kun je gewoon hetzelfde verhaal vertellen en kost je geen voorbereidingstijd.

Opnames
Neem je verhaal op als je hem vertelt. Zo kun je zelf horen wat er nog beter kan of wat je al goed doet. Wil je hem veel later nog eens vertellen, dan hoef je hem alleen maar even af te spelen en je zit er zo weer in.

Kortom: wil je een betere verhalenverteller worden? Lees dan het praktische boek van Hans van Woerkom.

Een schatkist vol vertelgeheimen
Schrijver: Hans Van Woerkom
Illustraties: René Maagdenberg
Uitgever:  FortMedia Uitgeverij
Prijs: €29,95

Klik hier om het boek te bestellen.

Hanneke Boxman

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Geef een reactie