Je bekijkt nu Review: De verhalenmachine

Review: De verhalenmachine

Melanie Plag heeft met haar gastblogs al ontzettend veel verteld over de kracht van verhalen vertellen. Niet alleen leerkrachten, maar ook kinderen kunnen dit leren. Sommige kinderen vinden het lastig om een verhaal te schrijven, maar kunnen wel goed beeldend tekenen of vertellen. Het boek ‘De verhalenmachine‘ kan een mooie introductie hierop zijn. Ik wil je er graag meer over vertellen.

De verhalenmachine
Het verhaal gaat over Thomas, een jongen die altijd op onderzoek uitgaat. Op een dag vindt hij een machine. Hij doet geen bliep of zoemmm! Hij heeft geen aan/uitknop. Er zitten geen knipperlampjes aan. Maar hij maakt letters en de letters vormen samen woorden. Jammer genoeg is Thomas niet zo goed met letters, hij haalt ze steeds door elkaar. Maar dan ontdekt hij dat hij ook plaatjes kan maken.

Hij vindt het zo leuk dat hij niet meer kan stoppen. Hij maakt grote plaatjes, kleine plaatjes, drukke plaatjes en rustige plaatjes. Maar het mooiste? De plaatjes vertellen samen een verhaal! Op een dag gaat de verhalenmachine kapot, hoe moet het nu verder?

Het verhaal is kort en bondig. Maar de strekking is erg duidelijk: je kunt verhalen maken van woorden, maar ook van plaatjes. Je hebt hier niet perse een machine voor nodig. De machine maakt niet de verhalen, maar dat ben jijzelf! Iedereen kan verhalen bedenken of het nou met woorden of plaatjes is. Het verhaal wordt ondersteund door eenvoudige illustraties.

Review: De verhalenmachine

Het is een prachtig prentenboek om in de klas te gebruiken. Vooral voor groep 3/4 is het een interessant boek om mee aan de slag te gaan.

Lees het verhaal voor aan de kinderen en spreek er over door.

• Zou jij ook zo’n verhalenmachine willen gebruiken? Leg een link met de computer.
  • Maak jij liever een verhaal met woorden of plaatjes?
  • Wat is het verschil tussen een verhaal met woorden of plaatjes? Is het verschil erg?

De les die het boek wil vertellen is dat iedereen verhalen kan maken. Geef de kinderen de opdracht om een verhaal te maken met woorden of plaatjes. Vind een leerling het moeilijk om iets te bedenken dat kun je story cubes gebruiken. Laat de kinderen de verhalen daarna (als ze dit willen) aan elkaar voordragen. Het gaat niet perse om het mooiste verhaal. Elk verhaal is goed, want het is zelf gemaakt.

Je kunt als tweede opdracht de kinderen een verhaal laten vertellen of schrijven bij een kunstwerk. Denk aan een schilderij of beeld. Het grappige is dat hele verschillende verhalen kunnen ontstaan.

De verhalenmachine
Auteur: Tom Mclaughlin