Werken met thema’s in groep 3 – thema Smakelijk eten

Twee keer in de week ga ik met mijn klas themawerken. Dit is een circuit met daarin zes onderdelen. Eind van het thema hebben alle kinderen in ieder onderdeel gespeeld/gewerkt.

In deze blog vertel ik wat themawerken precies is, hoe ik dit circuit indeel en geef ik ideeën voor de onderdelen van het circuit en voor de themahoeken rondom het thema Smakelijk eten.

Wat is themawerken
Themawerken is een circuit met daarin (in mijn geval) zes onderdelen die te maken hebben met het thema waaraan we op dat moment werken.

De thema’s laat ik afhangen van het thema van onze leesmethode (Lijn 3). Ik kies hiervoor omdat hierdoor het thema uit de leesmethode nog meer gaat leven en de lessen uit de methode betekenisvoller worden. Tijdens het themawerken (twee maal per week) werken we ongeveer 40 minuten aan één onderdeel. De keer erop wisselen de groepjes en werken ze aan een ander onderdeel. Uiteindelijk hebben alle groepjes alle onderdelen gehad aan het einde van het thema.

Naast het themawerken werk ik ook met circuits nadat de kinderen klaar zijn met hun werkboekje van rekenen en lezen. Dit heb ik beschreven in mijn vorige blog.

Indeling themawerken
Ik heb meestal een vaste indeling bij het themawerken qua onderdelen.

  1. De themahoek. In de themahoek kunnen de kinderen spelen over het thema waaraan we werken. Ik probeer hier ook iets leerzaams in te verwerken zodat de kinderen spelenderwijs aan het leren zijn. 
  2. Een creatieve opdracht. Dit kan zowel een knutsel- als een tekenopdracht zijn.
  3. De computers. De kinderen mogen hierbij zelf kiezen of ze gaan werken met de software van rekenen (WIG) of lezen (Lijn 3) of een combinatie hiervan.
  4. Spelletjes. Dit kunnen lees- en of rekenspelletjes zijn.
  5. Een schrijfopdracht. Dit zijn uitlopende opdrachten van bijvoorbeeld het schrijven van een uitnodiging tot het stempelen van een menukaart.
  6. Het zesde onderdeel is vaak wisselend. Zo hebben we bijvoorbeeld een keer een onderdeel met blokken bouwen er in gedaan, een extra knutselopdracht in het circuit verwerkt of een opdracht met (chocolade)letters kleien. Dit wisselt dus per thema.

Ideeën onderdelen
Zoals hierboven beschreven werk ik dus vanuit de thema’s van Lijn 3. Tijdens het eerste thema heb ik nog geen themawerken gedaan, omdat er toen nog zoveel nieuw was.

Vanaf thema 2  ben ik begonnen met het themawerken. Hieronder beschrijf ik voor het thema ‘Smakelijk eten’ (thema 3) hoe ik het circuit had uitgewerkt.

Themahoek
Als themahoek had ik een restaurant gemaakt. Hierin waren verschillende rollen verwerkt: serveerster/ober, twee keer een kok en twee gasten die kwamen eten.

De kinderen hadden materialen verzameld die in het restaurant stonden: lege verpakkingen van etenswaren.

De kinderen werden in deze hoek uitgedaagd om als ober of serveerster bonnetjes te maken met daarop wat de gasten wilden eten. Je zag dat ze echt met elkaar gingen nadenken over hoe je dan bijvoorbeeld friet moest schrijven.

Werken met thema's in groep 3 - thema Smakelijk eten

Creatieve opdracht
De creatieve opdracht was een vrij uitgebreide opdracht. De kinderen gingen eerst zichzelf tekenen als kok met zwarte stift. Ook moest het randje van het blad versiert worden met een sier lijntje.

Daarna gingen ze zichzelf inkleuren met kleurpotloden. Vervolgens een koksmuts vouwen (aan de hand van een voorbeeld). En uiteindelijk mochten ze de rest van de tekening (achtergrond) verven met waterverf.

Computers
Het onderdeel van de computers staat hierboven beschreven.

Spelletjes
De spelletjes waren in dit circuit spelletjes van ‘Met sprongen vooruit’. Dit zijn rekenspelletjes. Ik had gekozen voor de spelletjes ‘Dienaren van de koning‘ en ‘domino met getalsymbolen’.

Schrijfopdracht
De schrijfopdracht was het maken van een menukaart. Ik had folders verzameld van de supermarkten. Hieruit mochten de kinderen etenswaren knippen die zij op hun menukaart wilden hebben. Deze plakten zij op en vervolgens stempelden zij het woord erbij.

Werken met thema's in groep 3 - thema Smakelijk eten

Wisselend onderdeel
Als laatste onderdeel had ik de beebots toegevoegd. Ik had twee matten en twee beebots. Een mat met letters en een mat met cijfers. De een gaf de opdracht, bijvoorbeeld ‘rij met de beebot naar de letter d’ en de ander voerde de opdracht uit.

Voor de kinderen die al wat verder zijn in het leesproces was het een leuke uitdaging om woorden te maken. Dus bijvoorbeeld ‘rij met de beebot het woordje boot’.

Slot
Per thema bedenk ik dus activiteiten binnen deze onderdelen. Doordat het format al vast staat, is het vaak gemakkelijker om nieuwe opdrachten te bedenken. Af en toe wijk ik er natuurlijk ook vanaf ;). Ik hoop dat je hier wat inspiratie uit hebt kunnen halen!

Verwerk jij ook je thema’s in een circuit? Ik ben benieuwd hoe jij dit doet!

Over joy hoogervorst

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is drie jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 4 en groep 6 gedraaid in Den Haag en is nu werkzaam in Lisse. Dit jaar staat zij voor groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

2 reacties op “Werken met thema’s in groep 3 – thema Smakelijk eten

  1. Wat fijn dat je dit en nog veel meer (op instagram) met ons deelt. Ben benieuwd naar de andere thema’s hoe je die in themawerken hebt verwerkt.
    Ik ben sinds dit jaar op een andere school gaan werken en voor mij de eerste keer lijn 3. Ben nog erg zoekende.

    1. Graag gedaan! Leuk om te horen dag je er wat aan hebt!! Ik deel inderdaad veel op mijn instagram. Dus daar kan je ook nog veel ideeën vanaf halen van de thema’s van Lijn 3. Voor mij is het ook het eerste jaar met Lijn 3, dus ook nog zoekende en alles uitdenken qua thema’s. Maar vind dat juist wel heel leuk ook om te doen. Succes in elk geval!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *