Je bekijkt nu Woordvindingsproblemen bij kinderen

Woordvindingsproblemen bij kinderen

Iedereen heeft wel eens last van woordvindingsproblemen. Denk er maar eens aan dat het woord op het puntje van je tong ligt, maar dat het woord niet kan worden uitgesproken.

We weten wat we willen zeggen, het idee is aanwezig maar het juiste woord kan niet worden opgeroepen. Vaak hangt het dan samen met bijvoorbeeld vermoeidheid.

Moeite om op een woord te komen
Het woord komt meestal naar boven als we even wachten, of als we nadenken over de eerste letter of klank. Ook kan het woord naar boven komen als we een omschrijving van het woord geven of als we het tekenen of uitbeelden via een gebaar.

Sommigen hebben echter regelmatig moeite om op woorden te komen. Misschien ook wel een leerling uit jouw klas.

Kenmerken:

  • Het kind heeft meer tijd nodig voor het vinden van een woord (4 seconde of langer).
  • Een zin wordt vaak niet afgemaakt of het kind blijft in de zin steken en herhaalt een stuk van de zin.
  • Het kind zegt vaak “eh”, “mmm”, “tja”, “ik weet het niet” of “hoe heet het ook al weer”. Hiermee probeert het kind tijd te rekken.
  • Het kind gebruikt vaak lege taal m.b.v. aanwijzende en persoonlijke voornaamwoorden. Het kind kan moeilijk op de inhoudswoorden komen.
  • Het kind gebruikt ondersteunende of vervangende gebaren.
  • Het kind kan gefrustreerd reageren en soms vermijdend of clownesk gedrag vertonen

Lees ook: 5 tips om geheugenstrategieën aan te leren. 

Woordvindingsproblemen kunnen niet verholpen worden. Wel kunnen we kinderen strategieën aanreiken om beter op de woorden te kunnen komen.

Hoe kunnen we helpen?
Woordvindingsproblemen kunnen niet verholpen worden. Wel kunnen we kinderen strategieën aanreiken om beter op de woorden te kunnen komen.

Het is heel belangrijk het kind de tijd te geven om te vertellen wat hij/zij wil zeggen.

Soms kan het inbouwen van voldoende rust in de communicatie al een groot deel van de problemen verhelpen. Probeer de “op-commandosituaties” te vermijden.

Tip 1
Stel gerichte WIE, WAT, WAAR, WANNEER en HOE-vragen: Waar hoort het bij? Wat kan je ermee doen? Wat kan het doen? Hoe ziet het eruit? Waar is het van gemaakt? Waar kun je het vinden?

Tip 2
Vraag om verduidelijking: Wat bedoel je met…? Kun je het woord beschrijven?

Tip 3
Geef het kind categoriseer- of omschrijfoefeningen.

Tip 4
Je kunt ook de eerste letter of lettergreep van het woord geven. Deze manier van hulp wordt gegeven als uiterste om frustraties te voorkomen wanneer een woord niet kan worden opgeroepen.

Tip 5
Daarnaast kan een leerkracht helpen door expliciet te werken aan woordenschat met behulp van bijvoorbeeld Met woorden in de weer of  Op woordenjacht.

Misschien herken je een leerling uit jouw klas als je dit stuk gelezen hebt. Ik hoop dat je dan iets aan de tips hebt! Meer hulp nodig? Neem dan eens contact op met een logopedist uit de buurt.

Gebruikte bronnen en aanbevolen boeken:
Onvergetelijk geheugentraining voor kinderen, N. van Kordelaar & M. Schmidt, SWP 2007.
Leer als een speer, J.W. van den Brandhof, Brainware 2004
‘Hmm?, D. Swanson, Biblion Uitgeverij, 2001

Succes,

Chantal, logopedist
Logomedia Logopediepraktijk

Chantal Mailly

Chantal Mailly is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Chantal is logopedist en eigenaar van Logomedia Logopediepraktijk in Dordrecht. Zij begeleidt zowel kinderen als volwassenen met uiteenlopende problemen. Denk hierbij aan begeleiding op het gebied van spraak, mondgedrag, stem, lezen en taal. Haar doel is de cliënten in haar praktijk zo goed mogelijk, volgens de laatste inzichten, te kunnen begeleiden waardoor zij zich kunnen ontwikkelen en de kans krijgen hun dromen na te streven.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Roos

    Mooi en helder stukje!
    (zeg ik als juf en als moeder van een zoon met TOS)

Geef een reactie