Vertellen in de klas: workshops

Als ik me ergens voorstel als verhalenverteller, is er altijd wel iemand die begint over zijn meester of juf die zo mooi kon vertellen, op de (toen nog) lagere school. In de huidige basisschool wordt nog maar weinig uit het hoofd verteld en op de meeste PABO’s wordt er weinig tijd aan besteed. Toch zijn er wel leerkrachten die zouden willen vertellen in de klas. Maar waar haal je de tijd vandaan? En hoe pak je het aan? In mei zijn er twee evenementen voor leerkrachten die daar meer over willen leren.

10 mei: Ontmoetingsdag van de Stichting Vertellen
De landelijke Stichting Vertellen wil het verhalen vertellen in Nederland stimuleren en bevorderen. Drie keer per jaar organiseert zij een dag waarop vertellers elkaar kunnen ontmoeten en inspireren. De eerstvolgende Ontmoetingsdag heeft als thema “Verhalen vertellen in het onderwijs” en vindt plaats op 10 mei in het ZIMIHC-theater, Bouwstraat 55 in Utrecht. Voor deze dag zijn behalve vertellers ook leerkrachten basisonderwijs van harte uitgenodigd.

Programma voor 10 mei
Hoe kies je een verhaal dat aansluit bij het leerplan? Waar let je op bij het voorbereiden van een verhaal? Hoe kun je met je vertelling bijdragen aan de leerdoelen? Zes verhalenvertellers laten je in praktische workshops kennis maken met de mogelijkheden van vertellen in het onderwijs. De dag duurt van 10.30 uur (inloop om 10.00) tot 16.15 uur. Na een gezamenlijke introductie zijn er twee workshoprondes van ruim een half uur. Na de middagpauze volgen nog twee workshoprondes en tot slot is er een plenaire afsluiting (met natuurlijk een verhaal).

Inhoud van de workshops
In de workshops staan verschillende leergebieden centraal:

x Kunst/cultuureducatie: het verhaal als aanzet voor mime of drama
x Beeldende vorming en computeronderwijs: het verhaal als creatieve basis, van tekenvel tot digibord.
x Sociaal-emotionele vorming: het verhaal als uitgangspunt voor het gesprek
x Zaakvakken: het verhaal als leermiddel voor kennisoverdracht (toegespitst op de geschiedeniscanon)
x Literaire vorming: verhalen met jeugdliteratuur als uitgangspunt
x Taalontwikkeling: het vertelde verhaal als stimulans voor de woordenschatontwikkeling

Gratis toegang voor (aankomend) leerkrachten
Deze dag kost normaal 20 euro per persoon, maar leerkrachten mogen GRATIS mee als introducé van een verteller. Met de Stichting Vertellen heb ik afgesproken dat leerkrachten die dit blog lezen zich ook gratis mogen aanmelden. Koffie en thee zijn gratis, maar voor je lunch moet je zelf zorgen. Vond je de dag waardevol, dan kun je na afloop een vrijwilige bijdrage in de pot doen. Grijp je kans om meer te leren over vertellen in de klas en meld je aan met een mailtje aan ontmoetingsdag@stichtingvertellen.nl !

Voor wie meer wil: 14 mei Storytelling & Onderwijs
Ben je nieuwsgierig geworden, maar kun je er op 10 mei niet bij zijn? Dan heb je de week erop nog een kans: op 14 mei organiseert het Storytelling Centre in Amsterdam ook een middag over vertellen en onderwijs. Deze is helaas niet gratis, maar €37,50 is nog steeds niet veel voor workshops van professionals die zowel in het onderwijs als het vertellen hun sporen hebben verdiend. Meer informatie en aanmeldlink vind je op de site van het Storytelling Centre.

Auteur:

Verhalenverteller met een hart voor jonge kinderen, ook bekend als Babboes. Voormalig kleuterjuf. Dol op verhalen en taal, maar ook op techniek, games en gadgets. Missie: vertellen als didactisch hulpmiddel terugkrijgen in het onderwijs. De kracht van verhalen is enorm en de wereld van de verbeelding een bron van inspiratie.

Geplaatst in: Taal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *