Je bekijkt nu Lezen aan de speeltafel

Lezen aan de speeltafel

In steeds meer klassen zie je een speel- of verteltafel. Dit geeft de kinderen de gelegenheid om verhalen uit te spelen of om zelf verhalen te bedenken. In deze blog wil ik je een aantal ideeën geven hoe je het lezen aan de speeltafel kunt koppelen.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Schleich-dieren.nl.

Wat is een speeltafel?

Een speeltafel is een plek waar de kinderen de wereld in het klein kunnen naspelen. In het Engels noem je het ‘small world play’. Een tafel sluit meestal aan bij het thema waar in de klas over wordt gewerkt. Je kunt de kinderen vrij laten spelen met de materialen, maar je kunt het verhaal ook laten aansluiten bij een prentenboek. In mijn blog ‘Aan de slag met de speeltafel‘ kun je er meer over lezen.

Wat heb je nodig?

Een speeltafel hoeft niet perse een tafel te zijn. Niet in elke klas heb je hier de ruimte voor. Gebruik dan een bak of een koffer. De kinderen pakken dit erbij wanneer hoekenwerk start en ruimen het daarna weer op.

Afhankelijk van het thema van de speeltafel bepaal je wat je nodig hebt. Hier kun je de kinderen ook goed bij betrekken. Zijn er materialen die de kinderen zelf kunnen knutselen?

Op de foto’s zie je een themabak bij het thema boerderij. Zelf vind ik de dieren van Schleich echt super mooi en de moeite waard om in te investeren. Ze zijn namelijk heel realistisch en voelen fijn in de handen. Het zijn absoluut geen simpele plastic dieren.

Ik kreeg van de Schleich shop deze prachtige dieren voor de boerderij. Ze verkopen ook dieren voor andere thema’s, denk aan wilde dieren, dino’s, bosdieren en nog veel meer! Vooral dus even een kijkje nemen als je op zoek bent.

Ik ben ook een groot liefhebber van poppenhuispoppetjes. Ik gebruik ook weleens peg dolls, maar ik vind de poppetjes toch net wat aansprekender en realistischer.

Andere materialen die ik vaak gebruik zijn sensorische materialen als kikkererwten, spliterwten en linzen.

Lezen toevoegen aan de speeltafel

Hoe voeg je lezen toe?

Halverwege groep 3 kunnen de kinderen steeds beter lezen. Ik gaf al eerder de tip om kinderen woordjes of zinnen bij de speeltafel te laten schrijven. De kinderen maken dan een bepaalde scene en hier laat je ze bij schrijven.

Maar je kunt de kinderen ook heel goed een speeltafel laten maken aan de hand van een beschrijving. Je start met een lege bak, koffer of tafel. Net waar de kinderen de speeltafel mogen maken. Ze krijgen een bak met materialen en een beschrijving.

Door de beschrijving te lezen weten de kinderen precies hoe de speeltafel eruit moet komen te zien. Je kunt dit heel eenvoudig in een worddocument maken. Bijvoorbeeld:

  1. Welkom op de boer-de-rij.
  2. Loop je met mij mee?
  3. Kijk, hier is de stal.
  4. De boer-in geeft het lam een fles.
  5. Het schaap staat in het stro.
  6. Naast de stal is de wei.
  7. In de wei staat een koe met haar kalf.
  8. De boer kijkt naar de koe.
  9. Een koe geeft melk.
  10. Kom, dan gaan we naar mijn paard.
  11. Zie je haar veu-len?
  12. Echt heel lief, vind je niet?
  13. Nu nog naar de kip en de haan.
  14. Elke dag legt de kip een ei.
  15. mmm…
  16. Ik moet nu weer gaan.
  17. Tot snel weer!

HOEKENWERK

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad en ik zou het leuk vinden om te horen als je ook met small world aan de slag bent gegaan!

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie