Je bekijkt nu Review: De superslimme dommedievenval

Review: De superslimme dommedievenval

In de serie van detectivebureau Iris en Ko is al weer het 14e deel verschenen. Ook in ‘De superslimme dommedievenval’ weet Bert Wiersema het weer spannend te houden tot aan het eind. Met de illustraties van Wendelien van den Erve is het weer een boek om van te genieten.

De inhoud
Geocache, het speuren naar caches via een gps, dát moet je als detective wel eens gedaan hebben natuurlijk. Iris hoeft niet veel moeite te doen om Koos enthousiast te krijgen. Samen gaan ze op pad. Als snel stuitten ze op een cache met een bijzonder briefje erin, waarop staat: ‘Alstublieft, schiet mij te hulp’. Koos vindt het maar raar en samen besluiten ze zijn onderbuik gevoel te volgen. Verstandig als ze zijn betrekken ze de vader van Koos erbij, die politieagent is.

Het blijkt een briefje van Martha, een oude weduwe te zijn, die wel wat gezelligheid kan gebruiken en op deze manier mensen over de vloer krijgt. Dat dit niet altijd verstandig is blijkt wel uit haar verhaal dat ze een keer bestolen is door een team dat ook aan geocache doet. Koos is direct één en al oor als hij dit hoort en na wat denkwerk weet hij de daders via de computer op te sporen. Via een berichtje krijgt hij het voor elkaar dat Martha haar geld weer terugkrijgt. Als beloning mogen Koos en Iris een dagje mee met Roderick. Een baron, die na de val van Martha haar af en toe eens een dagje meeneemt.

Koos zou Koos niet zijn als hij het wat betreft de dieven erbij zou laten. Hij komt erachter dat Martha niet het enige slachtoffer is van dit team. Ondertussen doet Iris speurwerk op een heel ander vlak, ze is namelijk de romantische spanning tussen Martha en Roderick op het spoor. Zowel Koos als Iris denken na over een plan. Zou de superslimme dommedievenval van Koos de gemene praktijken aan het licht brengen? En slaagt Iris erin Roderick en Martha te koppelen?

Lees hier het eerste hoofdstuk.

Illustraties zijn ook in dit deel van de serie niet nadrukkelijk aanwezig. Maar wat het boek wel sfeer geeft zijn de kleine subtiele tekeningen zo af en toe tussendoor. Bijvoorbeeld een vergrootglas of een snuffelende hond. Dat breekt het verhaal iets en het laat fantasie over voor de lezer. De enkele wat grotere tekeningen die te vinden zijn beslaan een halve bladzijde en worden zwart wit weergegeven. Een mooie balans dus.

Review: De superslimme dommedievenval

Het boek ‘De superslimme dommendievenval’ zal, zeker voor de serielezers, weer verslonden worden. Er zit een goede opbouw in het verhaal, waardoor je graag wilt weten hoe het verder gaat. Er zit uiteraard een stukje spanning in, maar er worden ook alledaagse onderwerpen besproken, zoals verliefd zijn.
Wat ik waardeer is dat het boek actueel is. Het is gebaseerd op geocaching wat veel mensen tegenwoordig ook doen.
De vragen waarmee je blijft zitten als lezer worden ook aan het einde van het boek gesteld, met daarbij de belofte dat dit lezen is in het volgende boek.

De superslimme dommedievenval
Schrijver: Bert Wiersema
Illustrator: Wendelien van de Erve
Uitgever: Royal Jongbloed
Prijs: €8,95

Klik hier om het boek te bestellen.

Review: de superslimme dommedievenval

Hanneke Boxman

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.