Je bekijkt nu Review: Haal juf uit dat wak

Review: Haal juf uit dat wak

Ik ben gek op de boeken van Corien Oranje en op de een of andere manier breng ik dit ook over op de kinderen. Jammer genoeg zijn niet alle boeken meer leverbaar. Er is wel een nieuw boekje verschenen, namelijk ‘Haal juf uit dat wak‘. Ik mocht dit leesboek van uitgever Jongbloed reviewen.

De inhoud
Het vriest dat het kraakt, ook in de klas want de verwarming doet het niet. De kinderen worden naar huis gestuurd. Aangezien veel ouders niet thuis zijn besluit juf Fiep met de klas te gaan schaatsen. Het is erg koud maar de groep van juf Fiep gaat ervoor. Na een tijd te hebben geschaatst komen ze een vos op het ijs tegen. Hij zit vast met zijn poot in het ijs. Juf Fiep wil de vos redden, maar vergeet dat het ijs bij een wak heel dun is. Ze giet haar fles met thee over het ijs om de poot van de vos los te maken, je raadt het al, de vos en de juf zakken door het ijs in het water. Hoe komen ze er ooit weer uit? Gelukkig zitten er hele slimme kinderen in groep 3…

De tekeningen zijn door Marja Merijer gemaakt. Op bijna elke bladzijde is een (kleine) illustratie te zien. Ik vind dit erg fijn voor beginnende lezers, omdat ze hier nog veel steun aan hebben. Zeker de kinderen die nog veel hakken en plakken kunnen de context beter begrijpen door naar de illustraties te kijken. Het zijn eenvoudige zwart-wit tekeningen, maar sluiten ontzettend goed aan bij het verhaal.

Review: Haal juf uit dat wak

Ik heb met veel plezier dit leesboek gelezen. Ook de kinderen van begin groep 4 hebben er ontzettend van genoten. Het is een spannend, maar tegelijkertijd grappig leesboek. Het verhaal is in eenvoudige zinnen opgeschreven, maar is wel aantrekkelijk om te lezen. Er gebeurt van alles waardoor de kinderen bijna niet willen stoppen met lezen.

De rode draad in het verhaal is sterk, zo ontmoetten de kinderen halverwege het verhaal Hans Worst van de kraam en hij redt later juf Fiep uit het wak. Elk personage heeft dus een belangrijke rol. Ik was ook wel heel benieuwd of het verhaal niet te spannend werd voor de groep 3 kinderen, maar dat viel reuze mee. Juist door de leuke afloop konden de kinderen het boek met een glimlach wegleggen.

Een echte aanrader dus, zeker als de klas fan is van de boeken van Corien Oranje. Het boek is officieel geschreven voor kinderen met AVI E3, maar de kinderen uit groep 4 hebben er net zo van genoten.

Haal juf uit dat wak
Schrijver: Corien Oranje