Je bekijkt nu Review: Man op de maan

Review: Man op de maan

Ik ben een groot voorstander van verschillende leesmaterialen in de klas. In mijn groep hebben we een bibliotheekouder die bij elke thema (informatie)boeken haalt. Ontzettend leuk, alleen het is zo jammer dat de meeste informatieboeken veel te moeilijk zijn. Ik vind het daarom geweldig dat Arend van Dam leesboekjes over belangrijke personen voor groep 3 heeft geschreven. In deze blog wil ik je meer vertellen over het boek ‘Man op de maan‘ van Holkema & Warendorf.

In 1969 stapten drie mannen in een raket. Het werd een reis naar de maan. Hoe verliep de reis van Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins in 1969? En hoe groot was de impact van de eerste mens op de maan toentertijd? Dit en nog veel meer komt in het boek naar voren. Het verhaal is met veel humor geschreven vanuit de ogen van Neil Armstrong. Het boek leest als een soort dagboek. In negen dagen lees je over het vertrek, de landing op de maan, tot aan de thuiskomst.

Af en toe komen er wel moeilijke woorden in de tekst voor, denk aan mensheid of maanlander. Maar doordat het verhaal verder duidelijk wordt beschreven doet dit geen afbreuk aan het verhaal. Zeker wanneer je rondom het thema ‘Zon, maan en sterren’ werkt, zullen de woorden al deels bekend zijn.

Review: Man op de maan

De prachtige, gekleurde tekeningen zijn gemaakt door Alex de Wolf. Soms zijn de illustraties over twee pagina’s verspreid, maar het leesboek bevat ook kleinere illustraties. De illustraties zijn met veel details gemaakt en een waardevolle aanvulling op de tekst. Op dag 6 wordt bijvoorbeeld de maanlander afgestoten, doordat er een illustratie bijstaat begrijpen de kinderen beter wat hiermee wordt bedoeld.

In de methode Lijn 3 zit een thema over ‘Zon, maan en sterren’. Dit boek is dan ontzettend leuk om te gebruiken. Zeker als je uitgebreid over het thema gaat werken zal het boekje nog meer aanspreken. De kinderen kennen dan al bepaalde begrippen en zullen nog nieuwsgieriger zijn hoe de eerste maanlanding verliep. De tekst is op AVI E3 geschreven, maar ook zeker nog voor kinderen van groep 4 geschikt.

Het leesboek kun je ook in groepjes laten lezen of je laat enkele kinderen bij het leesboek tekeningen maken. Doordat het boek geschreven is in dagboekvorm kun je de dagen heel goed over de kinderen verdelen.

Tip! Ben je op zoek naar spellen rondom het thema heelal? Dan moet je dit themapakket zeker eens bekijken.

Man op de maan
Schrijver: Arend van Dam