Je bekijkt nu Review: Stad en land

Review: Stad en land

Op de Pabo ben ik begonnen met het verzamelen van kinderboeken. Inmiddels heb ik mede dankzij mijn website een grote boekenkast vol. De eerste boeken die ik zelf kocht waren de informatieboeken van Arend van Dam & Alex de Wolf. Je kent ze vast wel, ‘Lang geleden’ of ‘In een land hier ver vandaan’. Inmiddels is er een nieuw deel uitgekomen, namelijk ‘Stad en land‘. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Stad en land
Stad en land… is hét (voor)leesboek voor iedereen die de vele verschijningsvormen van de natuur in ons land wil ontdekken en leren kennen: van de eigen achtertuin tot het diepste puntje van het bos. Wat is het wildste dier van ons land? Wat is de meest getelde vogel? Wat is het oudste bos? Het antwoord op deze en andere vragen vind je in de 50 verhalen over de natuur in deze bundel.

Het boek is opgedeeld in acht verschillende thema’s. Van de eerste mens in ons land tot de dominomus en van haarluizen tot de Oostvaardersplassen. De ene keer bekeken met een historische blik, de andere keer met een hedendaagse. Met de handige inhoudsopgave zie je in een oogopslag welk verhaal geschikt is.

Ik vind het heerlijk om de verhalen van Arend van Dam voor te lezen, hij vertelt heel beeldend en hierdoor wordt je echt in het verhaal meegezogen. Ook gebruikt hij veel humor wat ook de kinderen erg kunnen waarderen. Ik vind sommige verhalen voor mijn groep (3/4) nog wel wat te lastig. Het voorleesboek is vooral geschikt voor kinderen uit de bovenbouw. Een oplossing is om de verhalen te vertellen. Je kunt het verhaal dan iets minder ingewikkeld maken.

Wist je dat Arend van Dam ook informatieve AVI-boekjes voor de middenbouw heeft geschreven?

De boeken van Arend van Dam zijn herkenbaar door de prachtige illustraties van Alex de Wolf. Ze zijn eenvoudig, maar geven echt betekenis aan het verhaal.

In de klas
Het voorleesboek is op verschillende manieren te gebruiken. Je kunt het gebruiken als voorleesboek tijdens de pauze, maar je kunt het ook inzetten als introductie of afsluiting van een les. Door de mooie combinatie van verhaal en achtergrondinformatie is het echt een educatief middel. Het is vooral bruikbaar bij biologielessen. Ik denk dat dit boek zelfs voor de brugklas nog interessant kan zijn. Kennis wordt op deze manier heel beeldend overgebracht.

Het is boek is echt een aanrader en mag zeker niet missen in de boekencollectie van leerkrachten!

Stad en land
Schrijver: Arend van Dam