Je bekijkt nu Review: Jippie! En de ridders van Hak

Review: Jippie! En de ridders van Hak

Voor de vakantie kreeg ik een leuk boek door de brievenbus, namelijk Jippie! En de ridders van Hak. Een boek met een bijzondere titel, dat mij erg nieuwsgierig maakte naar het verhaal. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Jippie! En de ridders van Hak
Het leesboek is geschreven door Sanne Rooseboom en geïllustreerd door Annet Schaap. Het is het tweede avontuur over prinses Super. Sanne Rooseboom debuteerde namelijk in 2016 met het eerste hilarische deel: Jippie! Een humeurig sprookje. Het tweede deel is een vervolg, maar je kunt het ook als los deel lezen. Beide boeken zijn geschikt voor kinderen vanaf groep  4.

Het verhaal gaat over de tienjarige Prinses Super. Ze woont in Jippie; een land waar iedereen altijd vrolijk is. Maar Super is daarentegen weleens hartstikke chagrijnig en heeft regelmatig last van een ochtendhumeur. Ze zou daarom best goed passen in het  buurland Brom; daar is juist iedereen humeurig. Tijdens de voorbereidingen van een verlovingsfeest komt het bericht dat de ridders van Hak onderweg zijn.

De ridders van Hak zijn dol op slopen. Ze duwen joelend muurtjes om, hakken torens omver en maken van elk huis een hoopje stenen. Ze zijn het onherbergzame Hak-gebergte overgetrokken en slopen de boel nu in Grom.

De koning van Grom vraagt het koningshuis in Jippie om hulp. Alleen de koning en koningin hebben helemaal geen tijd en zin om zich zorgen te maken. Ze eten veel liever regenboogcupcakes en denken dat het allemaal wel over gaat. Dan besluit de prinses om samen met lakei Rolf op pad te gaan om de ridders te stoppen. Lakei Rolf denkt dat het wel lukt met de regenboogcupcakes die hij heeft meegenomen. Gelukkig heeft prinses Super ook een slim plan, zal het haar lukken om de ridders te verslaan?

Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Het verhaal is een modern sprookje met een hoop grappige elementen. Het verhaal is soms zo gek en onrealistisch dat je er hardop om moet lachen. Het verhaal bevat verschillende zwart-wit tekeningen, al kun je het verhaal door de beeldende beschrijvingen al erg goed voorstellen. Het boek is een leuk voorleesboek voor kinderen vanaf 7 jaar. Kinderen die minimaal M5 hebben zouden het boek zelf kunnen lezen.

Wat ik zo leuk vind is dat in dit verhaal een meisje de rol speelt van sterke en stoere held! Het boek is echt geschikt voor zowel jongens als meisjes. Het gaat over een prinses, maar het heeft absoluut geen zoete meisjessmaak. Het is juist een grappig en avontuurlijk verhaal.

Kijk ook eens op de website van humeurig sprookje voor leuke kleurplaten en achtergrondinformatie.

Jippie! En de ridders van Hak
Schrijver: Sanne Rooseboom