Je bekijkt nu Boekentip: Mijn eerste codeerboek

Boekentip: Mijn eerste codeerboek

Voor je kunt beginnen met coderen of programmeren, moet je weten wat de bouwstenen van een computerprogramma zijn. De leuke spelletjes in dit interactieve flapjesboek maken stap voor stap duidelijk hoe een computerprogramma eigenlijk werkt. In dit boek worden basisbegrippen uit de informatica verwoord in een toegankelijke taal en geïllustreerd met toepassingen op maat van het kind. Zo leert een kind kritisch kijken, logisch redeneren, patronen ontdekken, plannen, problemen ontleden én oplossen.

Het codeerboek
Coderen is meer dan gewoon tegen een computer zeggen wat hij moet doen. Om een supercodeur te worden, moet je creatief zijn, samenwerken en…volhouden. Mijn eerste codeerboek is een inleiding in coderen. Zelf wist ik er nog heel weinig over. Door het lezen van dit boek krijgen de kinderen basiskennis mee over coderen.

Stukjes
Zo is er een hoofdstukje over ontleden: het in stukjes hakken van grote problemen, om zo telkens iets op te lossen. Er staan voorbeelden hoe je een taak in stukken hakt. Een robot wil de kippen eten gaan geven. Daar zijn bijvoorbeeld drie stappen voor te bedenken: 1. Loop naar de kippen. 2. Neem een handvol graan. 3. Gooi graan naar de kippen. Logisch, maar toch heel leerzaam om kinderen te leren wat ontleden is. Ook algoritmes komen aan bod. Hoe schrijf je een duidelijk stappenplan (algoritme)? Vergeet geen stappen, welke volgorde kies je?

Bugs
Een foutje in een computerprogramma heet een ‘bug’. Hoe kun je deze opsporen? Ontzettend leuk hoe dit Codeerboek bugs uitlegt. Er staat een paginagrote illustratie in over een cakemachine. Op verschillende plaatsen gaat er iets mis. Door achter de flapjes te kijken, zie je waar wat misgaat en waar dus de bugs zitten. Ook is er een stukje geschreven over het plannen van stappen die je moet volgen.

Er is een leerzaam doolhof met ontdekkingsreiziger die een veilige route moet nemen: links, rechts, boven, onder? Waar schuilt het gevaar? Verder wordt er geschreven over patronen, loops, het maken van een flowchart, keuzes en het bewaren van data. Veel nieuwe zaken voor kinderen, die heel eenvoudig worden uitgelegd.

De illustraties
De plaatjes in dit boek zijn kleurrijk en interessant voor kinderen. Vaak is er ook iets leuks te doen met de illustraties. Zo zijn er flapjes in dit boek om achter te kijken, waar je de oplossing kunt zien of de binnenkant van een apparaat. Verder zijn er flapjes die kinderen uit kunnen trekken om zelf te bepalen welke richting de ontdekkingsreiziger gaat lopen.

Bij het maken van een flowchart kun je de flapjes uittrekken om te kijken of het ging om een start/einde, opdracht of beslissing. Verder is er nog een draaischijf in het boek met een spel waar kinderen punten bij kunnen scoren.

In de klas
Op school is dit boek goed in te zetten als kennismaking met coderen. Ga je met een b-bot aan de slag in de klas? Dan is dit een goede introductie om wat basisbegrippen uit te leggen aan kinderen.  Daarna kun je het goed in je klassenbibliotheek zetten: het blijft interessant om er weer eens bij te pakken. Het boek is geschikt vanaf 6 jaar.

Klik hier voor meer informatie of om het boek te bestellen.

Mijn eerste codeerboek
Auteur: Kiki Protssman
Illustrator: A Penguin Random House Company
Uitgever: SU Books
Prijs: €16,99

Mijn eerste codeerboek

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Carolien van Beveren

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Geef een reactie