Bliksemstart: word een topleraar in 100 dagen

Bliksemstart: word een topleraar in 100 dagen

De start van het nieuwe schooljaar is begonnen. In de zomervakantie heb je urenlang op Pinterest gekeken voor leuke ideeën, misschien heb je de halve Action leeg gekocht en je klaslokaal ziet er tiptop in orde uit. Toch blijft het spannend. Een nieuwe klas vol kinderen die je verwachtingsvol aankijken. Hoe zou dit schooljaar eruit zien en wat wil je anders of beter gaan doen? Hoe kan je jezelf nog verder ontwikkelen? Het boek Bliksemstart kan je hierbij helpen.

Deze blog is geschreven in samenwerking met CED-Groep. 

Bliksemstart: word een topleraar in 100 dagen
Je herkent vast wel die worsteling die je af en toe eens overvalt; doe ik het wel goed genoeg en kan ik het eigenlijk wel? Zeker wanneer een kind niet wil luisteren of als je een bepaalde som niet begrijpelijk genoeg kan uitleggen.

Je bent niet de enige leerkracht die hier tegenaan loopt. Dit is de reden waarom de CED-groep een praktische handleiding heeft ontwikkeld voor leerkrachten die zich verder willen ontwikkelen. Hiervoor hebben ze gebruik gemaakt van het onderzoek en bevindingen van Paul Bambrick.

Het resultaat is dit boek; een methodiek waarbij je aan de hand van een zelftest kunt bekijken waar je staat en aan welke lesgevende competenties je kunt werken.

Ik heb het uitgeprobeerd en deel graag mijn ervaringen met je.

De zelftest
De test is opgebouwd uit vijf fasen. Elke fase is onderverdeeld in klassenmanagement en didactiek. Stuit je tijdens de test op een ontwikkelpunt dan ga je met dat onderdeel aan de slag. Bijvoorbeeld met het verbeteren van routines in de klas, het beter leren plannen of werken aan de motivatie van de leerlingen.

De opbouw van de test is heel goed uitgedacht. Het begint bij de basis (ideaal voor de beginnende leerkracht) en richt zich uiteindelijk steeds meer op de verfijnde leerkrachtvaardigheden en -technieken.

De hoofdstukken in het boek corresponderen met de vijf fasen. Je hoeft trouwens het boek niet van kaft tot kaft te lezen. Via de test aan het begin van elk hoofdstuk word je naar juiste bladzijde met tips verwezen. De test is ook heel eenvoudig; het bestaat uit stellingen waar je ja of nee op antwoord. Bij nee ga je verder naar de volgende vraag en bij ja wordt het een ontwikkelpunt.

Bliksemstart: word een topleraar in 100 dagen

Mijn ervaring
Ik sta al heel wat jaren voor de klas, maar toch kwam ik ook wat interessante punten in de zelftest tegen. Ik wil wel aan de slag met het punt:

  • Ik vind het nog een uitdaging om leerlingen te leren zelf een gesprek gaande te houden.

Ik word verwezen naar bladzijde 161, waar ik het stukje onder het kopje ‘leerlingen sporen medeleerlingen aan’ kan lezen. Hierin wordt uitgelegd dat een volgende stap in het aanleren van gespreksgewoonten is om leerlingen elkaar te laten aansporen, zodat ze zelf het gesprek op een natuurlijke manier gaande houden. Meestal doe ik dit namelijk zelf, terwijl de leerlingen het tijdens een discussie of kringgesprek ook zelf kunnen doen.

Er worden een aantal voorbeelden van gespreksgewoonten die ik de leerlingen kan bijbrengen genoemd. Bijvoorbeeld:

  • Vertel er eens meer over.
  • Waarom denk je dat?
  • Hoe weet je dat?
  • Begrijp ik goed dat je bedoelt dat…?

Vervolgens worden er diverse actiestappen beschreven. In mijn geval merk ik dat de kinderen het verhaal van hun klasgenoot aanhoren (bijvoorbeeld bij tweegesprek, wanneer de kinderen vertellen over hun weekend), maar geen vragen stellen. Ik zou willen dat de kinderen interesse in elkaar tonen door bijvoorbeeld te vragen: ‘Vertel er eens meer over.’ of ‘Hoe vond je dat om te doen?’.

Bliksemstart geeft vervolgens de tip om dit te modelen en een aantal casussen te schetsen. Vervolgens laat je de kinderen een gesprekje voeren en evalueer je elke keer de vorderingen die de leerlingen maken.

Mijn mening
Ik vond het ontzettend leerzaam om op deze manier mijn doelen concreet te krijgen, maar ook om er vervolgens op een directe en praktische manier mee aan de slag te kunnen gaan. Het boek Bliksemstart geeft hele duidelijke tips en adviezen die erg goed toepasbaar zijn in de klassenpraktijk.

Het boek is naar mijn mening vooral geschikt voor de beginnende leerkracht, omdat hij nog meerdere fasen zal doorlopen. Ik denk dat het een heel handig hulpmiddel is bij het begeleiden van de beginnende leerkracht en de coachingsgesprekken.

Toch kan ook de leerkracht met wat meer ervaring dit boek goed gebruiken. Wellicht maak je eens in de zoveel tijd een POP voor je functioneringsgesprek. Door de stellingen te lezen kom je al snel op ideeën voor punten waarbij je jezelf nog verder kan ontwikkelen.

Maar ook als je ergens tegenaan loopt kan je het boek raadplegen om te kijken of dit punt ook wordt besproken. Het is echt een boek wat dus thuishoort in de orthotheek van de basisschool.

Bliksemstart: word een topleraar in 100 dagen
Auteur: P. Bambrick-Santoyo, bewerking en vertaling door R. Jacobs, S. Smit
Uitgever: CED-groep
ISBN: 978-90-5676-055-7
Prijs: €34,95

Klik hier voor meer informatie of om het boek te bestellen. 

Bliksemstart: word een topleraar in 100 dagen

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *